Jak na to na katamaranu
Od našeho čtenáře jsme dostali několik dotazů, které souvisejí především s plavbou na katamaranu, na který se v nejbližší době chystá. Níže se na ně pokusíme jednotlivě odpovědět.
Kotva uprostřed přídě katamáránu - ovladač je přímo u ní, jako na jednotrupé plachetnici, nebo se nachází u kormidla? Kotví se stejně jako u jednotrupé plachetnice, nebo se spouští více/méně řetězu, umístění kotvy apod?
Ovladač kotevního vrátku může být umístěn u kotvy i u kormidla. Na některých lodích u kormidla je, na jiných ne. Na to je třeba se dotázat charterové společnosti. Kotví se stejně jako na jednotrupé plachetnici, poměr hloubka/délka řetězu je stejný, délka řetězu musí být rovna minimálně čtyřnásobku hloubky. Po vypuštění kotvy je třeba na kotevní řetěz navázat tzv. bridle. Jde o lano s karabinou, nebo jiným mechanizmem na zachycení kotevního řetězu uprostřed. Karabina se zachytí za řetěz, oba konce za vazáky na přídích plováků. Pak se řetěz dále vypustí, až řetěz visí na bridle, nikoli na vrátku.
Kotvení na bóji. Uvazuje se jen na jedné straně jako u jednotrupé plachetnice, nebo je lano protáhnuté bojí na oba vazáky na přídi?
Ani jedna z těchto možností není správná. Použijí se dvě lana, z každého plováku jedno. Lano může vést z vazáku na bóji a na stejný vazák průběžně, nebo je na bóji uvázáno jen jednoduše. Z druhého plováku vede na bóji druhé stejně dlouhé lano. Nikdy nepoužívejte lano, které by vedlo z vazáku na bóji a na druhý vazák. Za větru by se předřelo.
Chová se jako motorový člun? Respektivě řídí se stejně, nebo se musí k otáčení využívat motory?
Za plavby se standardně využívá kormidlo. Při manévrech v přístavech se používají motory. Mezi moly zafixujeme kormidelní kolo dotažením středu a dále používáme jen motory. Dvě šaltpáky, jako v tanku.
Jaký je postup k registraci vodního skútru v Chorvatsku - co potřebuji k zaevidování na kapitanátu: lodní osvědčení, průkaz VMP kategorie C, modrou kartu, vinjetu na skútr platí se na kapitanátu?
Přesnou odpověď na tuto otázku musíme zjistit. Možná pomůže informací někdo z našich čtenářů, který se skútrem v Chorvatsku plul. Připomínáme jen, že plavba ve skluzu je v Chorvatsku z bezpečnostních důvodů možná až ve vzdálenosti větší než 300 m od břehu.
Nejbližší kapitanát u mariny Pirovac nebo seznam kapitanátů.
Seznam kapitanátů s kontakty a pracovní dobou najdete pod článkem v příloze. Pirovacu bude asi nejblíže Tisno.
7518
Související články
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
V čem jsou Lodní noviny katastrofálně slabé? Je to v reklamě. Neumíme dělat reklamu. Reklamu na Lodní noviny, reklamu na naše kurzy, reklamu na naše plavby. Předpokládám, že jste nikdy žádnou naši reklamu neviděli. Je to tak?
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.