Jak na noční plavbu
Při slovech „noční plavba“ se mnoho rekreačních jachtařů otřese a do očí jim vstoupí až hrůza. Jiní se naopak rozzáří a se zasněnýma očima vzpomínají na světélkující hladinu s odrazem měsíce a celkový klid, který přináší pouze noc na moři pod plachtami. Také je zásadní rozdíl, jestli plout chceme, nebo musíme – když člověk musí, romantika obvykle utrpí.
Všechno na moři se točí kolem plánování a přípravy, na co tedy nezapomenout?
Počasí
Řídit se dle počasí je námořnická alfa a omega, v noci to platí ne dvojnásob, ale snad osminásobně. Pro začátky si vybereme klidnou noc s rozumnou větrnou předpovědí. Ideální je bezmračná noc, kdy měsíc a hvězdy poskytnou dostatek světla pro hlídku. V týdnu kolem úplňku si člověk na čelovku ani nevzpomene.
Oblast
Zvolíme jednoduchou oblast – čím méně neoznačených skalisek a více volného moře, tím méně stresu s navigací. Nastudujeme si mapu a hlavní světla – pozor zvláště na jejich dosvit, vzdálenosti v noci matou - silné devatenáctimílové světlo se v dáli ukáže dřív, než místní „bludička“ s dosvitem tři míle a dokáže navigátorovi slušně zavařit.
Posádka
Dobře odpočinutá, najedená a spokojená posádka je základ. V noci, nejvíc nad ránem, teplota klesne a kde v létě na Jadranu „vyvázneme“ s dlouhým trikem, na jarní či podzimní plavby si připravíme spíše svetr, tlusté ponožky a čepici. Uvaříme do termosky kávu či čaj dle preferencí a krom drobností „na zobání“ připravíme i kus pořádného jídla. Člověka překvapí, jaký hlad může přijít kolem třetí ráno.
Příprava lodě
Čelovka s červeným světlem, luminiscenční náměrový kompas a dalekohled připraveny hlídce k ruce. Mapa a klíč na určování světel ostatních plavidel se též hodí na navigačním stolku, až bude člověk marně vzpomínat co znamená červená nad zelenou, nebo je to naopak? Bílému světlu se vyhýbáme, spolehlivě zničí noční vidění, a tak nezapomeneme včas přepnout všechny přístroje na noční režim. Oplachtění zvolíme konzervativní, preventivní ref znamená klidnou plavbu i pokud krapet „přifoukne“ oproti předpovědi.
Bezpečnost
Muž (či žena) přes palubu je život ohrožující situace za plného světla a s posádkou na palubě. Pro jediného člověka hlídky hraničí s jistou smrtí a následným nebezpečím pro celý zbytek posádky v neovládané lodi. Vesta a „cvaknout“ si harness i v kokpitu by mělo být dobrým zvykem, pro jakoukoliv cestu mimo kokpit nezapomeneme vzbudit druhého člena posádky.
Plavba
Je zásadní rozdíl plout celou noc, vyplout ještě za tmy, či naopak v noci někam doplout. Pro první krůčky s noční plavbou doporučuji variantu jít spát dříve a vyplout ještě za tmy – posádka je poměrně vyspaná, za pár hodin se rozední a pak už „normálka“. Dlouhé plavby jsou únavné samy o sobě, natož v noci. Únava se kumuluje a s ní roste riziko chyb a špatných rozhodnutí. Připlout někam za tmy je pokročilá disciplína sama o sobě – znalost místního prostředí zátoky či maríny situaci velmi usnadňuje, ale zdravá míra opatrnosti je vždy na místě.
Ano, noční plavba má svá specifika a měla by patřit do znalostní výzbroje každého jachtaře, který to s jachtingem myslí vážně. Za všechny potíže se nám odvděčuje svoji neopakovatelnou atmosférou.
3602
Související články
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Již dlouhá léta pracuje kolektiv autorů Lodních novin na přelomové vědecké práci Vliv katolické věrouky na česká jachting. Se střídavými neúspěchy. Až nyní se podařilo kolegyni I.V. objevit v archívech bývalé Státní bezpečnosti materiál zásadní důležitosti pro naše výzkumy.
Žluťáky za krále Klacka
Žluťáky za krále Klacka
Prší. Sedíte za kormidlem už dvě hodiny. Žádné bimini, žádný sprayhood. Začíná to být nepříjemný zážitek. Vítr navíc sílí a je třeba zarefovat. Jdete ke stěžni, stahujete plachtu a rup… Ne, není to plachta. V podpaží se roztrhly žluťáky. Zatím jen 20 cm...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?