showTop
× Search
Jak dostat záď k molu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak dostat záď k molu

Při zajíždění bokem k molu mají občas začínající jachtaři potíže. Vadí jim špatný odhad vzdálenosti přídě od mola, obavy z poškození lodě a špatné představy o pohybu jachty. Pojďme se podívat, jak dostat záď k molu a následně příď tam, kde si ji přejeme mít.

Příďový propeler

Díky příďovému propeleru, který je dnes na většině charterových jachet delších než 12 metrů, není problém dostat k molu příď. My však obvykle potřebujeme u mola záď, přes kterou dostaneme jednoduše k molu celou jachtu (pokud se nepouštíme do manévru s příďovým springem). Se zádí nám příďový propeler nepomůže.

Pohyb jachty

Nejprve je třeba se podívat na to, jak se jachta pohybuje, kde má osu otáčení a jaká část je pro její pohyb řídící.

Osa otáčení trupu jachty je někde v místě kýlu. Kolem této osy se jachta otáčí. Pro správné zajetí k molu je to důležitá informace. Pohyb lodi pak diktuje kormidlo na zádi. Zatočím-li kormidlem, primární je pohyb zádi. Pohyb přídě je reakcí na pohyb zádě. A vše se točí, jak už bylo řečeno, kolem osy otáčení.

V poslední fázi zádí k molu

Zajíždíme-li k molu bokem na přední chod, dostáváme k molu nejprve příď. Do „rozumné vzdálenosti“. Pak vytáčíme kormidlo od mola. Toto stočení kormidla následně přivede k molu záď jachty, která se k molu „zhoupne“. Při vytáčení kormidla od mola brzdíme, aby po „zhoupnutí“ jachta bokem u mola již stála, nepohybovala se dopředu vůči molu. Při méně citlivém zhoupnutí může být pohyb zádě k molu poměrně razantní. Proto není od věci mít na boku jachty na zádi velký fendr, který případné razantnější zhoupnutí zádě na molo ztlumí.

Když se nezadaří

Může se stát, že se manévr nepodaří a skončíme se zádí daleko od mola. Co s tím? Rada je jednoduchá. Využijeme prop wash (máme-li jachtu s jedním listem kormidla).

Pokud je před námi místo, stočíme kormidlo od mola a zařadíme krátký, ale razantní přední chod. Prop wash pošle záď jachty k molu. Jachta se sice mírně rozjede vpřed, ale nemusí jít o rychlý pohyb a můžeme ho snadno zbrzdit zpátečkou.

Není-li před přídí místo, začneme opačně. Zařadíme zpátečku a couvneme si. Nyní stočíme kormidlo od mola a zařadíme přední chod. Prop wash znovu posune záď k molu.

A nakonec…

Máme-li záď u mola, vyvážeme záďové lano, stočíme kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Vlivem prop washe a páky vzniklé mezi vazákem, kolem kterého se jachta točí a lodním šroubem se jachta nalepí bokem na molo a je možné dojít uvázat příď. U jachet s dvojicí kormidelních listů dostane loď k molu jen páka, prop wash u nich nefunguje. 

 

Pokud se potřebujete toto a další manévry naučit, přihlaště se na naše kurzy v Praze a v Chorvatsku.

Předchozí článek Jak najít zátoku s bílým pískem a tyrkysovou vodou?
Další článek Neuvěřitelně krásná trasa
Vytisknout
1702

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu