Dnes bylo možné v Chorvatsku ztroskotat
Proč by mělo být možné ztroskotávat v Chorvatsku zrovna dnes? Ne před týdnem, nebo před měsícem? Právě dnes v noci byly podmínky takové, že jste mohli nasednout i tam, kde jste vždy propluli. Dnes námořní mapy lhaly.
Tedy lhaly, může to tak vypadat. Na vině bylo počasí, respektive mohutná tlaková výše, ve které tlak vzduchu atakoval 1050 hPa.
Proč by měl mít tlak vzduchu souvislost se ztroskotáním? Víte, že tlak vzduchu má vliv na výšku mořské hladiny? Představte si, že přikryjete hladinu bazénu igelitovou fólií a v jednom místě na ni zatlačíte. Hladina v tom místě klesne. A jinde stoupne. Přesně tak působí na mořskou hladinu tlak vzduchu. Vysoký tlak způsobuje pokles hladiny a nízký tlak její vzestup.
Změna tlaku o 10 hPa způsobuje změnu výšky hladiny o 10 cm. Normální tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře je 1013,2 hPa. Noční hodnoty tedy byly i o více než 30 hPa vyšší. Hladina moře tak mohla poklesnout oproti běžným hodnotám až o 30 cm. To už může být v některým místech o tom, jestli proplujete, nebo nasednete. Například na vjezdu do Murteru v úžině vedle ostrova Žminjak.
Noční hodnoty tlaku byly pro mnohá místa v Chorvatsku rekordní. V celosvětovém měřítku to také nejsou podmínky běžné, ale do rekordu mají daleko. Rekord drží, jak jinak, Rusko. 31. prosince 1968 tam barometr naměřil 1083,8 hPa. Podle nepotvrzených zpráv zmrzlý vzduch dokonce rozdrtil několik na západě a v Japonsku vyrobených barometrů. Rekord se podařilo změřit díky barometru vyrobenému v CCCP. Přenosný dvoumužný přístroj vážil 76,3 kg.
5186
Související články
346 mil za 24 hodin na 6,5 m lodi
346 mil za 24 hodin na 6,5 m lodi
Francouzský jachtař Benoît Marie vytvořil nový čtyřiadvacetihodinový rekord ve třídě 6,5 metru dlouhých jachet Classe Mini. Znamená to, že plul průměrnou rychlostí 14,43 uzlu.
Kolik mil je možné uplout na 40 stop jachtě za 24 hodin?
Kolik mil je možné uplout na 40 stop jachtě za 24 hodin?
150 je běžné, 200 už je hezký výkon. 250 mil je sen. To ale nestačí. Na rekord je dnes nutné uplout nejen více než 350, i 450 mil je málo. Nový rekord třídy Class 40 je 457,72 míle.
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Co to je CAPE index a proč je dobré to vědět
Bouřka znamená nebezpečí. Proto je dobré vědět, že nebezpečí bouřek hrozí. Indikátorem rizika bouřek je právě CAPE index. Hodnoty CAPE indexu najdete například ve Windy.