Dalin v Pacifiku 11 hodin za rekordem
Bude překonán rekord Vendée Globe Armela Le Cléac´h z roku 2016? Charlie Dalin je v Pacifiku, za sebou má polovinu závodu a na rekord ztrácí 11 hodin. U mysu Leeuwin na jihozápadě Austrálie to bylo 6 hodin.
Pod Austrálií Dalin na rekord ztratil 5 hodin. V Pacifiku Le Cléac´h měl jen 2 horší dny, jinak se denní výkony pohybovaly kolem 450 mil. Jeho nevýhodou bylo, že uprostřed Pacifiku musel zajet k severu až na 45°jižní šířky. To znamená delší trasu.
V současné chvíli dovoluje Antarctic Exclusion Zone závodníkům zamířit až k 58°jižní šířky. Uprostřed Pacifiku to je 55°a před mysem Horn 59°. Trasa Armela Le Cléac´h od 33. dne k mysu Horn byla dlouhá cca 5300 mil. Ze stejného bodu by Dalin mohl plout trasou o 700 mil kratší. Když počasí dovolí…
Je třeba si uvědomit, že mapa s polohami zkresluje. Země je velký kopačák a čím blíže pólu planetu obeplouváte, tím je trasa kratší. Zatímco 10°délky je na 45°jižní šířky dlouhých 424 námořní míle, na 58°šířky je to již jen 318 mil.
My nemáme nástroje na to, abychom spočítali routing k mysu Horn a měli tak představu, jestli bude Dalin za, nebo před rekordem. Tyto nástroje ale mají závodníci a Sebastien Simon plující na 2. místě se ztrátou 180 mil na Dalina tvrdí, že by měl být u mysu Horn 26. prosince. S lehkým náskokem na rekord z roku 2016. K tomu je třeba brát v úvahu, že počítá i se ztrátou, která je způsobena absencí ulomeného foilu na pravoboku.
Dalin by tedy, pokud se nic nestane, mohl mít u mysu Horn náskok na rekord více než jeden den. Podle Simona by mělo být možné Pacifik překonat za 12 dnů. Pokud by toto vyšlo, Dalinův náskok na rekord by měl být dokonce 2 dny.
Jak se počítá routing bez foilu
Všichni závodníci mají k dispozici navigační software počítající tzv. routing. Tedy ideální trasu v závislosti na větru, vlnách a proudech. Základem, pro výpočet je polární diagram lodě. Tedy rychlost lodě na různých kurzech vůči větru a za různé rychlosti větru. Tento diagram, nebo hodnoty rychlosti v tabulce, to je stejné, je za běžných okolností symetrický. Jachta pluje stejně rychle s větrem z pravoboku i levoboku. V případě ztráty jednoho foilu je třeba polovinu diagramu upravit. Sebastien Simon proto snížil rychlost v diagramu při větru z levoboku o 30 %.
Z toho by se dalo usuzovat, že třetí v pořadí Yoann Richomme musí Simona každou chvíli dojet. To se zatím nestalo. Roli hraje také stav moře. V obtížných podmínkách nemohou závodníci plout na plný plyn, tedy na 100 % polárního diagramu. Loď by to nevydržela. A to je důvod, proč Simon zatím neztrácí tolik, kolik by na první pohled ztrácet měl.
Polohu lodí najdete zde.
V pondělí 23.12. od 19:00 pořádáme webinář s Milanem Koláčkem o Vendée Globe. Milan si přivede hosta, kterým bude Sam Manuard. Sam je lodním designérem a navrhoval 3 jachty účastnící se závodu. Přihlásit se můžete zde.
337
Související články
Již od 19:00 webinář Milan Koláček a Sam Manuard o Vendée Globe
Již od 19:00 webinář Milan Koláček a Sam Manuard o Vendée Globe
Již dnes od 19:00 další díl webináře o Vendée Globe. Tentokrát bude mít Milan Koláček speciálního hosta, kterým bude lodní designér Sam Manuard. Tři Manuardovi jachty se účastní letošní Vendée Globe.
Větší blázen než všichni Vendée blázni
Větší blázen než všichni Vendée blázni
Vendée Globe pokračuje. Někdo je vpředu, někdo uprostřed, někdo zavírá startovní pole. Nejzajímavější zprávu včerejška ale přinesl Antoine Cornic. V pustém moři dalekého jihu, kde neplují ani nákladní lodě, potkal sólového jachtaře na 11metrové jachtě.
I s ulomeným foilem do čela
I s ulomeným foilem do čela
Sebastien Simon jede fantastickou Vendée Globe. I s ulomeným foilem na pravoboku se ze třetího místa propracoval do čela. Pořadí na druhé straně světa je přitom neuvěřitelně vyrovnané. Druhý a třetí Dalin a Richomme ztrácejí jen 2,3 míle a uprostřed ničeho plují necelou míli od sebe.