showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Co to je vodní kotva a jak se používá

Co to je vodní kotva a jak se používá
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co to je vodní kotva a jak se používá

pátečním článku o bezpečnostní výbavě lodí v Chorvatsku jsme použili výraz vodní kotva. Ten výraz nebyl docela správně použit, ale vycházel jsem z toho, že správná česká terminologie není široce známá a námi použitý výraz byl pro jednoduchost srozumitelnější. Co to je vodní kotva a co je vlečená zátěž?

Bavíme se zde o pomůckách, které jsou používány při plavbě v bouři. Budeme především vysvětlovat anglické názvy, ke kterým přiřadíme nepříliš používané české názvosloví.

Sea anchor (vodní kotva)

Obecné označení pro zařízení, které se vypouští z lodě pro stabilizaci v bouři. Nejznámějším zařízením tohoto typu je parachute anchor. Jedná se o padák, který se vypouští do moře z přídě jachty. Pohyb lodě zpomalí téměř k nule a stabilizuje jachtu přídí proti větru (a vlnám). Manipulace s tímto zařízením není jednoduchá, síly při jeho použití vznikající jsou extrémní.Na běžných charterových lodích se s padáklem nesetkáte.

Drogue (vlečená zátěž)

Foto archiv

Foto archiv

Series drogue
Zařízení, které má za úkol zpomalit pohyb jachty a stabilizovat ji v bouři zádí k větru. Vypouští se ze zádě lodě. Zařízení může mít různou formu, od vypuštěných dlouhých lan za zádí, přes rukáv připomínající vítr ukazující pytel na letišti, až po celou sadu kuželů na dlouhém laně. Vlečená zátěž brání jachtě nabrat rychlost při sjíždění vlny. Nemůže se tak zabodnout do vlny předcházející, kdy bude stočena na vlny bokem a hrozí nebezpečí překlopení vlnou. Zůstává zachována určitá dopředná rychlost jachty (na rozdíl od parachute anchor).

pátečním článku jsem úmyslně nesprávně použil výraz vodní kotva, protože vlečená zátěž je pro mnohé čtenáře neznámý pojem. Do kontrastu s vodní kotvou byl použit výraz parachute anchor, aby byl patrný rozdíl.

V této problematice je, stejně jako mnohde jinde v jachtingu, znát absence českého názvosloví, nebo jeho malá rozšířenost. Koho jsem tak pátečním článkem zmátl, tomu se omlouvám. Bylo to úmyslně!

 

4378

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu