showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Funguje vodní kotva pro kormidlování jachty?

Funguje vodní kotva pro kormidlování jachty?
Daniel Vodička

Funguje vodní kotva pro kormidlování jachty?

Nehoda na kormidelním mechanismu, ke břehu daleko. Umím si pomoci, nebo hned volám pomoc? Zkusili jsme kormidlování pomocí vodní kotvy. Jaký byl výsledek?

Kormidlo nefunguje a mám dvě možnosti. Nic neřešit, sednout si na zadek a o volat o pomoc. Není to nic, co by dokazovalo moje jachtařské dovednosti, můj um, chuť si poradit. Tak už to ale dnes chodí.

Na druhou stranu je tu alespoň možnost, něco zkusit. Jednou z možností, jak vést jachtu správným směrem, je použití vodní kotvy. Tento způsob jsme během podzimních kurzů nouzových situací vyzkoušeli v praxi.

Nejprve je třeba si popsat podmínky, ve kterých test proběhl. Pozdně říjnový týden na Jadranu byl bohužel ve znamení vysokého tlaku vzduchu, a tedy bez větru. S tím souvisel i stav moře, hladina bez vln.

Pluli jsme na jachtě Bavaria 37 Cruiser. Nehodu kormidla jsme jen simulovali, list kormidla pod zádí byl, nesnažili jsme se ho z cvičných důvodů zbavit. Používaná vodní kotva měla průměr 65 cm. To znamená, že svojí velikostí rozhodně neodpovídala účelu, pro který je standardně určená, tedy k plavbě v bouři. Tato velikost je pro pravý účel určena na jachty dlouhé 6 metrů. Pro naše využití však byla vhodná.

Foto Lodní noviny

Foto Lodní noviny

Vodní kotva za zádí.
Na kotvu jsme vyvázali dvě lana cca 15 m délky (co bylo k dispozici, to jsme použili). Lana do V, každé šlo na jeden bok na otěžovou vinšnu.

Pluli jsme na motor. Kormidlo jsme uzamkli na středu. A zkoušeli jsme řídit směr zkracováním lana na jednom, nebo druhém boku. Loď poslouchala překvapivě dobře a po chvíli zkoušení ji bylo možné vést zamýšleným směrem a relativně jemně korigovat kurz.

Při plavbě standardní motorovou rychlostí 5 uzlů vodní kotva jachtu zpomalila o cca 1,5 – 2 uzle.

Na zajetí zádí k molu v maríně by to sice nebylo, ale na dojetí k přístavu by to bylo snadno použitelné. Na jaře během dalších kurzů nouzových situací by již mělo být větrno (předplatili jsme pro naše jarní kurzy službu chorvatských meteorologů nazvanou VVZ, díky níž získáme počasí dle našich potřeb), vyzkoušíme tedy tento způsob vedení lodě i při plavbě na plachty.

1044

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu