showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Co o foilech nevíte
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Co o foilech nevíte

Na obrázku máme čtyři různé tvary foilů lodí účastnících se závodu kolem světa Vendée Globe. Proč má každý foil jiný tvar? Proč se tak zásadně liší?

Na tento dotaz Milana Koláčka včera odpovídal designér jachty L´Occitane Sam Manuard. Jeden ze čtyř designérů, kteří dnes nejlepší jednotrupé závodní speciály navrhují.

Na obrázku máme čtyři různé typy foilů na čtyřech jachtách IMOCA.

Vlevo nahoře je žlutý foil jachty L´Occitane Armela Tripona. Designérem je Sam Manuard.

Vlevo dole je do C tvarovaný foil na Hugo Boss Alexe Thomsona. Designérem jachty je studio VPLP.

Vpravo nahoře Charal Jeremie Beyoua. Také zde jde o design VPLP.

Poslední jachtou je Corum Nicolase Troussela. Jachta byla navržena Juanem Kouyoumdjianem.

Hugo Boss

Foto M. Lloyd/Lloyd Images/VG2020

Foto M. Lloyd/Lloyd Images/VG2020

Hugo Boss
Foil jachty Hugo Boss je tzv. C foil podle svého tvaru. Jeho hlavní výhodou je, že je možné foily kompletně vytáhnout z vody. Proto jsou dva důvody. Pokud je vítr slabý, foily nevyvíjejí vztlak a pouze loď brzdí. Druhým důvodem je rozbouřené moře, kdy je třeba loď brzdit, aby nenarážela do vln. Také v této situaci je dobré foil vytáhnout.

Síly vznikající na foilu mají dvě složky. Síla ve vertikálním směru (vztlak) je vyvíjena horizontální částí foilu. Síla v horizontálním směru je vyvíjena vertikální částí foilu. Vertikální síla nadnáší trup lodi, snižuje její výtlak a umožňuje jí „létat“. Horizontální síla zlepšuje stoupavost lodě při plavbě proti větru.

U C foilu je hlavní vertikální síla (vztlak). Výsledkem je, že C foil je výborný na zadoboční vítr, kdy vztlak loď nadnáší a pluje rychleji. Horší výsledky vykazuje na předobok a stoupačku, kde se nedostává horizontální složky síly, která zlepšuje stoupavost.

Corum

Foto E.Stichelbaut/polaRyse

Foto E.Stichelbaut/polaRyse

Corum
Foil jachty Corum se částečně podobá C foilu. Sklon foilu se mění podle toho, jak moc je foil vytažený. Rameno držící foil v trupu ho podle vytažení více sklápí do vodorovné polohy, nebo více do V polohy. Mění se tak optimalizace foilu pro různé kurzy. Když je foil vytažený, je více do V, zvyšuje se horizontální síla a foil je vhodnější na stoupačku.

Při částečném zatažení se foil sklání do vodorovné polohy a je vhodnější na zadní kurzy.

Charal

Foto G Lebec/Charal

Foto G Lebec/Charal

Charal
Jachta Charal vystřídala během příprav na Vendée Globe tři různé foily. Výsledkem je velmi univerzální foil, který nemá žádné speciálně silné stránky (kurzy na vítr), ale zároveň nemá žádné slabiny. Je to foil pro vysoké průměrné rychlosti na všech kurzech.

L´Occitane

Foto P.Bouras/L´Occitane

Foto P.Bouras/L´Occitane

L´Occitane
Žlutý foil navržený Samem Manuardem je od všech předchozích naprosto odlišný. Vybíhá z trupu od paluby a sklání se dolů pod hladinu. Výhodou tohoto uspořádání je, že umožňuje vytažení obou foilů nad hladinu v případě potřeby podobně, jako C foil na Hugo Boss.

Zajímavé uspořádání má jednu samooptimalizační vlastnost. Pluje-li jachta na stoupačku, je nakloněná a celý foil je pod hladinou. Vertikální část foilu vyvíjí výraznou horizontální sílu a tím se zlepšuje stoupavost jachty.

Při plavbě na zadoboční vítr se loď nenaklání, vertikální část foilu není zanořená a nezpůsobuje odpor ve vodě. Horizontální složka síly, která není na zaďák třeba, chybí. Zůstává zde ale síla vertikální, tedy vztlak.

Tvary foilů jsou magie, která je stále v počátcích. Je to viděl na rozličných tvarech. Designéři se snaží hledat cestu ke Svatému grálu, jsou ale stále jen pár metrů od startovní čáry. Vidíme dobrodružství hledání správné cesty, které hned tak neskončí. Každý nově vyvinutý foil je krokem na cestě k ideálu, o kterém stále nevíme, jak vypadá.

 

4437

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu