Co o foilech nevíte
Na obrázku máme čtyři různé tvary foilů lodí účastnících se závodu kolem světa Vendée Globe. Proč má každý foil jiný tvar? Proč se tak zásadně liší?
Na tento dotaz Milana Koláčka včera odpovídal designér jachty L´Occitane Sam Manuard. Jeden ze čtyř designérů, kteří dnes nejlepší jednotrupé závodní speciály navrhují.
Na obrázku máme čtyři různé typy foilů na čtyřech jachtách IMOCA.
Vlevo nahoře je žlutý foil jachty L´Occitane Armela Tripona. Designérem je Sam Manuard.
Vlevo dole je do C tvarovaný foil na Hugo Boss Alexe Thomsona. Designérem jachty je studio VPLP.
Vpravo nahoře Charal Jeremie Beyoua. Také zde jde o design VPLP.
Poslední jachtou je Corum Nicolase Troussela. Jachta byla navržena Juanem Kouyoumdjianem.
Hugo Boss
Foto M. Lloyd/Lloyd Images/VG2020
Hugo Boss
Foil jachty Hugo Boss je tzv. C foil podle svého tvaru. Jeho hlavní výhodou je, že je možné foily kompletně vytáhnout z vody. Proto jsou dva důvody. Pokud je vítr slabý, foily nevyvíjejí vztlak a pouze loď brzdí. Druhým důvodem je rozbouřené moře, kdy je třeba loď brzdit, aby nenarážela do vln. Také v této situaci je dobré foil vytáhnout.
Síly vznikající na foilu mají dvě složky. Síla ve vertikálním směru (vztlak) je vyvíjena horizontální částí foilu. Síla v horizontálním směru je vyvíjena vertikální částí foilu. Vertikální síla nadnáší trup lodi, snižuje její výtlak a umožňuje jí „létat“. Horizontální síla zlepšuje stoupavost lodě při plavbě proti větru.
U C foilu je hlavní vertikální síla (vztlak). Výsledkem je, že C foil je výborný na zadoboční vítr, kdy vztlak loď nadnáší a pluje rychleji. Horší výsledky vykazuje na předobok a stoupačku, kde se nedostává horizontální složky síly, která zlepšuje stoupavost.
Corum
Foto E.Stichelbaut/polaRyse
Corum
Foil jachty Corum se částečně podobá C foilu. Sklon foilu se mění podle toho, jak moc je foil vytažený. Rameno držící foil v trupu ho podle vytažení více sklápí do vodorovné polohy, nebo více do V polohy. Mění se tak optimalizace foilu pro různé kurzy. Když je foil vytažený, je více do V, zvyšuje se horizontální síla a foil je vhodnější na stoupačku.
Při částečném zatažení se foil sklání do vodorovné polohy a je vhodnější na zadní kurzy.
Charal
Foto G Lebec/Charal
Charal
Jachta Charal vystřídala během příprav na Vendée Globe tři různé foily. Výsledkem je velmi univerzální foil, který nemá žádné speciálně silné stránky (kurzy na vítr), ale zároveň nemá žádné slabiny. Je to foil pro vysoké průměrné rychlosti na všech kurzech.
L´Occitane
Foto P.Bouras/L´Occitane
L´Occitane
Žlutý foil navržený Samem Manuardem je od všech předchozích naprosto odlišný. Vybíhá z trupu od paluby a sklání se dolů pod hladinu. Výhodou tohoto uspořádání je, že umožňuje vytažení obou foilů nad hladinu v případě potřeby podobně, jako C foil na Hugo Boss.
Zajímavé uspořádání má jednu samooptimalizační vlastnost. Pluje-li jachta na stoupačku, je nakloněná a celý foil je pod hladinou. Vertikální část foilu vyvíjí výraznou horizontální sílu a tím se zlepšuje stoupavost jachty.
Při plavbě na zadoboční vítr se loď nenaklání, vertikální část foilu není zanořená a nezpůsobuje odpor ve vodě. Horizontální složka síly, která není na zaďák třeba, chybí. Zůstává zde ale síla vertikální, tedy vztlak.
Tvary foilů jsou magie, která je stále v počátcích. Je to viděl na rozličných tvarech. Designéři se snaží hledat cestu ke Svatému grálu, jsou ale stále jen pár metrů od startovní čáry. Vidíme dobrodružství hledání správné cesty, které hned tak neskončí. Každý nově vyvinutý foil je krokem na cestě k ideálu, o kterém stále nevíme, jak vypadá.
3902
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…