Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?
Nejprve si prohlídněte toto video. Vše se stalo v Ermioni v Řecku a vítr foukal 25 uzlů. Nevíme přesně, jak to celé začalo, ale jachtě zřejmě nedržela kotva. A nyní pojďme po jednotlivých sekundách.
00:00
Začátek berme jako fakt. Jachta se ocitla v této pozici. Muž na přídi se zdá být překvapivě klidný vzhledem k tomu, jak vyplašená a činorodá je posádka katamaranu. Rozhodně se nijak do akce nezapojuje. Na druhou stranu je třeba říci, že je vlastně dobře, že se nepokusil něco řešit na čelenu. Ještě by tam zahučel, šlo by o zdraví nebo život.
00:20
Zde poprvé jasně chybuje kormidelník. Místo toho, aby nechal příď sfouknout k molu, nebo ji tam dokonce poslal příďovým propelerem, se ji snaží dostat propelerem ven. Na to již je pozdě a situaci jen zhoršuje.
00:30
Za této situace byl čas na zklidnění. Nebezpečná Kon Tiki a 349 stojí k sobě bokem. Stačilo se chytit za vanty, Kon Tiki stabilizovat a rozmyslet si další postup. Osobně bych přitáhl příď vražedné Kon Tiku k zádi 349 , dostal záď a kormidla Kon Tiki od řetězu 349 a pak byla možnost v klidu středem vycouvat. To byla příležitost, kdy si mohli všichni otřít čela, říci si, bylo to nepříjemné, ale nic vážného se naštěstí nestalo. K tomu ale nedošlo. Bohužel…
00:50
Kormidelník Kalamita z Kon Tiki sice něco podobného (bez uklidnění situace a bez pořádného uvolnění zádě) udělal, ale ze záhadného důvodu se hned stočil na dalšího nešťastníka, kterému ihned skončil na přídi a na řetězu.
00:55
Kormidelník Kalamita zařadí plný přední. Zapomíná, že záď jachty při stočeném kormidlu vybočuje. Bouchne do přídě jachty Řvoucího muže 449, zachytí za vazák její kotevní řetěz a řítí se pryč. Přitom táhne kotvu Řvoucího muže.
01:20
Ačkoli je to o prsty, někdo z katastrofické posádky Kon Tiki shazuje řetěz z vazáku. Kormidelník Kalamita dává znova plnou vpřed a kormidlo na levobok. Na to, aby vyjel přes kotevní řetěz katamaranu je však již pozdě.
V tom okamžiku nebylo na rozhodnutí mnoho času, protože vítr situaci stále zhoršoval. Nejbezpečnější možností zřejmě bylo zařadit zpátečku, propelerem poslat příď vlevo, zacouvat k boku katamaranu a opřít se o něj. Znovu možnost, jak uklidnit situaci a rozmyslet si další postup.
Dokonce to i vypadalo, že část z toho Kalamita udělal… Jen situaci nezklidnil…
02:00
Znovu přichází na řadu plná vpřed a kormidlo na levobok. Kalamita stále neví, že záď lodi vybočuje.
02:10
Kon Tiki je venku. Vypadá to, že snad nikdo nebyl zraněn. Pokud by zde někdo přišel o ruku nebo nohu, nebylo by se čemu divit.
O kauci přicházejí 3 lodě, Kon Tiki nepočítám. Všichni přijdou o část své dovolené, protože bude třeba sehnat kapitanát a úředníka, který bude ochoten vše sepsat (v Řecku...). To může trvat několik hodin . Nebo několik dnů... Navíc v mnoha kopiích.
Poučení
Vše je třeba dělat v klidu. Nejprve si připravit plán, myslet, pak teprve činit. Kromě samotného plánu na chvíle příští si zkuste zanalyzovat i možný neúspěch a jak z něj ven. Na vše je možné se připravit a pak neskončíte jako kapitán Kalamita.
Na kurzech přístavních manévrů učíme, že je vše třeba dělat v klidu a s rozmyslem…
14015
Související články
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Při couvání nezapomeňte na pohled na příď
Chybí vám jistota v přístavu a couváte k molu. Nezapomeňte se občas podívat na příď, výrazně vám to pomůže.
Kde se stala chyba
Kde se stala chyba
Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.
Checklist znamená bezpečí
Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.