showTop
× Search
Časožrout (jak dát do kupy loď)
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Časožrout (jak dát do kupy loď)

Koupili jste starší jachtu a chcete ji dát do pořádku. Počítejte s tím, že prací je na ní nejméně třikrát tolik, co jste si mysleli a každá vám zabere desetkrát tolik času, než byste řekli.

O víkendu jsme se pustili do prací na lodi, kterou jsme pořídili na kurzy přístavních manévrů. Do Prahy přijela na kamionu, z plachty jsme jí vyrobili domeček a za občasných spršek ledových krupek jsme začali vyklízet podpalubí.

Když tam nic není, je toho plné auto

Loď přijela prázdná, bez plachet a dalších objemných nezbytností. Řekli byste si, že vyklizení bude otázkou hodiny, maximálně dvou.

Začnete. Na světlo světa vyplouvají poklady skryté v hloubi podpalubí. 10 litrů lihu v prapodivných lahvích a bandaskách, pánve všech velikostí a tvarů, přibližně třicet různě dlouhých odřezků nerezových trubek, tabulky přílivu ve Waddenzee z poslední čtvrtiny minulého století a sada akupunkturních jehliček Made in China.

Objevujete nové poklady a spoustu smetí. Hromada pod lodí roste a už je jasné, že se svojí velikostí blíží objednávce náklaďáku. Práce na 2 hodiny zabere celý den a to se na lodi nic nezměnilo. Jen jsme si udělali v podpalubí místo.

Povolení matky trvá…

Tipněte si, jak dlouho trvá povolení jedné matky. Minuta, dvě, možná pět minut, když to jde hůře. Potřebovali jsme demontovat na zádi badeplato a větrné kormidlo, které nebude v Praze na Vltavě třeba.

Práce na … Blbost. Necháme odhady na pokoji. Stejně je třeba i pesimistický tip násobit deseti.

Jde přibližně o deset šroubů. Matky jsou schované v zádi lodi. Dovnitř se dostanete víkem, kterým by neprolezli ani lupiči nápadně malého vzrůstu z drážďanské klenotnice.

Znamená to víceméně poslepu strkat paži skroucenou do podoby začínající křeče někam dovnitř a snažit se po čtvrt otáčce vyšroubovat zašlou samojistící matku. Tělo hlavou dolů v nestabilní poloze na zádi.

Jedna matka, patnáct minut. Jsou tam čtyři. A šroub stejně nejde ven. Drží v sikaflexu. Vyťuknout kladivem nejde, protože uvnitř tmavé krabice, do které nevidíte, se špatně kouzlí s kladivem.

Nakonec se podaří nepotřebné badeplato demontovat. I větrné kormidlo. Byl to den práce ve dvou lidech. Jsme od šmíru i za krkem. Ruce se z nepravděpodobných poloh teprve rovnají a plachetnice Christine nám ukazuje, že v tomhle souboji bude diktovat tempo ona.

 

Předchozí článek Když si kocour splete trajekt
Další článek Ujel vlak
Vytisknout
3413

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu