showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup 2022
Petr Sládeček
/ Kategorie: Ostatní regaty

ČANY Offshore Cup 2022

Do tradičního místa startu, lázeňského městečka Kuhlungsborn, se sjelo deset posádek, aby v pondělí 19.září ráno odstartovaly jubilejní již desátý ročník náročné offshorové regaty pořádané ČANY.

Přebírání některých lodí v okolních marinách bohužel opět provázely problémy. Chyběly objednané spinakery, jedna původně objednaná loď byla poškozena předchozí posádkou byla nahrazena menší lodí. Další loď dokonce cestou na start hořela a posádka musela aktivně hasit požár vzniklý ve vnitřní elektroinstalaci. Vše se ale během víkendu zvládlo alespoň provizorně opravit a dořešit. Závod mohl být odstartován v čerstvém, ale chladném SZ větru. Trasa závodu vyžaduje obvyklé otočení majáku Christianso a ostrova Bornholm pravobokem.

Vítr první den v poryvech často překračoval hranici 20 uzlů, posádky se nevyhnuly krátkým přeprškám s krupobitím, některé dokonce poblíž minulo i malé tornádo. Navečer od západu chodily bouřky.

Foto archiv

Foto archiv

Některé posádky potkaly menší tornádo.
Flotila během chladné a větrné noci obeplula Bornholm a odstupy mezi jednotlivými loděmi zůstaly těsné. Jako první projela pomocným cílem u majáku Christianso tři hodiny po půlnoci posádka kapitána Kubaczky, těsně následována kapitány Seitlem, Dvořákem a Faktorem. Dramatickou noc zažila posádka kapitána Windishe, která se dosud držela této vedoucí skupiny. Poté, co zřejmě přehlédla mělčiny severně od Christianso, nasedla na dno. Chvíli nebylo zřejmé, zda nebude potřeba požádat nejbližší lodě o pomoc. Později posádka potvrdila, že jsou v pořádku, situaci zvládají a míří na Bornholm do přístavu Swaneke.

Vedoucí skupina obeplula jižní mys Bornholmu u majáku Dueodde Fyr před sedmou ranní a vydala se na cestu zpět. Je kam spěchat, vítr podle předpovědi má v noci na středu citelně padat a měnit směr na SV. Následující noc posádky zřejmě fyzicky prověří, teplota by měla klesnout až na 4°C. Pozice lodí můžete sledovat online na https://seesea.cz/map/201575 a další zprávy ze závodu na www.cany.cz .

 

 

1554

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu