showTop
× Search
Bližší informace o potopení Bayesian
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Bezpečnost

Bližší informace o potopení Bayesian

Jak je možné, že se u sicilského pobřeží potopila 56 metrů dlouhá jachta? Na Sicílii již jsou čtyři vyšetřovatelé z britské Marine Accident Investigation Branch. Šestici nezvěstných se stále nepodařilo nalézt.

Potopení megajachty Bayesian se věnují mnohá média. Především rozebírají identitu pasažérů, mezi kterými byla britská smetánka. Jak ale mohlo k něčemu podobnému dojít?

Na kotvě

Podle dostupných zpráv stála jachta Bayesian před přístavem Porticello na kotvě. Spolu s ní se v oblasti vyskytovala ještě 42 metry dlouhá jachta Sir Robert Baden Powel, jejíž skipper Karsten Borner byl u záchrany přeživších ze záchranného ostrůvku. Během bouře si tato téměř 70 let stará jachta pomáhala motorem a dávala pozor, aby se vyhnula kolizi se nedaleko zakotvenou megajachtou. Po přechodu bouře však Bayesian za zádí již nebyla...

Nečekaná bouře?

Podle italských médií meteorologové před takto extrémním počasím nevarovali. Voda ve Středomoří je však vyhřátá daleko nad průměrnými hodnotami a vzduch byl velmi vlhký. Obojí jsou faktory, které přispívají k nestabilitě atmosféry.

Kapitán potopené jachty mluvil o tom, že neviděli žádné signály, které by svědčily o příchodu extrémního meteorologického jevu. To by znamenalo, že nešlo o bouřku, která vysílá do okolí signály o svém příchodu ve dne i v noci. Pravděpodobná by tedy byla tromba, tedy jev, který známe většinou jako tornádo. Jeho příchod je za tmy těžko odhalitelný. Nic takového však zatím nebylo potvrzeno vyšetřovateli.

Nejdelší hliníkový stěžeň

Svoji roli v neštěstí mohlo hrát i to, že jachta byla vybavena nejdelším hliníkovým stěžněm na světě (83 metry). Ten mohl při extrémním větru přispět ke ztrátě stability lodě. Spekuluje se o tom, že vítr mohl zlomit stěžeň, který později prorazil trup jachty. Podle informací, které máme, si jachta lehla na bok a ke dnu šla ve dvou minutách.

Pomalé pátrání ve velké hloubce

Zdroj Youtube  The Scottish Sun

Zdroj Youtube The Scottish Sun

Vrak lodě se nyní nachází v hloubce 49 metrů. Potápěči loď lokalizovali, ale pátrání probíhá pomalu. V této hloubce mají na práci k dispozici jen kolem 10 minut během jednoho ponoru. Alespoň tak popisují situaci Italové.

Vyšetřování nehody jachty již probíhá. Především britští vyšetřovatelé jsou proslulí svými detailními zprávami. Budeme si však na ně muset počkat. Nelehké situaci bude zajisté čelit i výrobce Perini Navi. Celá konstrukce lodi bude studována pod drobnohledem. Nedošlo při výpočtech nebo konstrukci jachty k nějaké chybě?

Jsme schopni zvládat bouřlivé počasí?

Pro širokou jachtařskou veřejnost by nehoda měla být varováním. Mnoho skipperů má sice adekvátní průkazy v kapse, ale nikdy nezažili žádnou krizovou situaci na moři. To jim nebrání v tom, aby vyplouvali se svými nejbližšími (manželkami, dětmi, starými rodiči…), kteří v případě příchodu extrémního počasí jsou spíše na překážku, než by dokázali skutečně pomoci. Zde sice nepomohla ani profesionální posádka, ale pro mnohé může být hranice dovedností mnohem a mnohem níže. Vždy je třeba myslet na to, že správné dokumenty jsou pro jachtaře nezbytností, ale znamenají jen málo v otázce praktických dovedností. Stále a znovu je třeba se učit a získávat zkušenosti.

Předchozí článek Jak je vysoký most v zátoce Morinje?
Další článek Poslední volná místa na našich kurzech
Vytisknout
3470

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu