showTop
× Search
Antifouling jed, nebo spása? Část 6
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Antifouling jed, nebo spása? Část 6

V této části série se budeme věnovat spíše praktickým věcem a také se v ní objeví některé vlastní názory a úvahy, které by mohly být užitečné v otázkách spojených s antifoulingem.

Logicky nejspíše mnozí očekávají, že počáteční myšlenky stran antifoulingu povedou směrem k výběru jeho druhu a typu. Zde si dovolím navrhnout ještě jeden krok zpět k otázce: „Chci a potřebuji opravdový antifouling?“ Tato úvaha je zajisté pro většinu jachtařů nesmyslná, ale ne úplně pro všechny. Kupujete si nový cruiser/racer s úmyslem opravdu začít pořádně závodit. Zároveň plánujete zimovat zásadně na souši. A teď si představte krásný hladký trup vytažený z perfektně vyleštěné formy procházející přípravou na nátěr antifoulingem.

Pro neznalé to téměř vždy znamená zdrsnění podvodní části trupu smirkovým papírem číslo 80 – 100 pro zesílení mechanické vazby mezi povrchem a epoxidovým primerem. Když to jednou připustíte, není v podstatě cesty zpět.

Tedy přesněji řečeno je, ale tato je poměrně bolestivá. Z vlastní zkušenosti na osmimetrové lodi musím říci, že brousit postupně šesti hrubostmi papíru, opravovat a přebrušovat probroušená místa a následně leštit dvěma hrubostmi pasty není zábava úplně pro každého. Takže v této fázi je možná vhodné věnovat trochu času přemýšlení a případně počítání a zvážit alternativní cestu obrany třeba nátěrem vedoucím k superkluzkému povrchu, nebo pouze přelešťováním pastou obsahující pro vodní organismy odpuzující látky.

Výhodou takové varianty je možnost plynně přejít na klasický antifouling v budoucnosti, pokud se vám původní řešení přestane jevit jako vhodné. Jak jsem již uvedl, cesta tam je jednoduchá, cesta zpátky bolestná až nemožná. Jako příklad hydrofobního nátěru je možné uvést třeba Intersleek Pro od Interluxu, jako příklad lešticí pasty na citrusové bázi lze jmenovat Hullkote od McLube. Netvrdím, že uvedené výrobky jsou jediné, nejlepší, nejlevnější nebo cokoliv nej. Prostě je dávám jako příklad.

Tvrdý, nebo měkký?

Pokud se rozhodneme pro skutečný antifouling budeme vybírat ze dvou skupin. Buď tvrdý nebo měkký. Pokud se stále držíme hypotetického nového cruiser/raceru s pevným úmyslem závodit, poohlédneme se nejdříve po nějakém výrobku ze skupiny tvrdých nátěrů.

Tvrdý antifouling

Zde je ale třeba vzít v úvahu některá jejich negativa. Hlavním je samozřejmě fakt, že pro udržení svých vlastností potřebují občas obrousit a vyleštit. Na rozdíl od měkkých nátěrů degradují během období stání na souši. Při jejich výběru je tedy vhodné zjistit, jak dlouhou dobu mohou být venku bez potřeby nějakých dalších zásahů (bývá to většinou pouze v rozsahu jednotlivých dní), s potřebou třeba jenom ostříkání tlakovou vodou (týdny až jeden měsíc) a kdy je už potřeba je obrousit (déle než měsíc).

Pokud tedy zvolíme tuto cestu, aplikaci nátěru je potřeba plánovat co nejpozději, nejlépe těsně před spuštěním na vodu. Nějaký tvrdý antifouling nabízejí snad všichni výrobci, takže jmenujme třeba řadu Trinidad od Pettitu, VC Offshore od interluxu, řadu TecTel Hempelu a mnoho dalších.

Měkký antifouling

Měkkých antifoulingů je opravdu spousta, takže nemá cenu ani uvádět příklady. Trochu specifickou skupinou jsou ještě takzvané „slow polish“ nátěry. Ty uvolňují biocidy i bez pohybu vodou a jsou tedy vhodné pro cruising u kterého se dají očekávat dlouhá stání na jednom místě a zároveň poměrně nízké rychlosti při plavbě.

Pokud jsme se už rozhodli pro základní druh nátěru, je třeba přistoupit k výběru typu. Obecně se, k údivu mnohých, nerozlišují systémy pro sladkou, mořskou a brakickou vodu. Spíše je výběr třeba podřídit aktivitě mořského života v předpokládané lokalitě použití lodě.

Nic nám samozřejmě nebrání používat silně aktivní nátěr i tam, kde je život poměrně slabý, ale budeme tak zbytečně zatěžovat již tak těžce zkoušené životní prostředí. Také můžeme volit mezi aktivními látkami, které jsou použity. Velmi často se jedná o jejich kombinaci. Je to dáno tím, že zinek má mnohem lepší biociní účinky na měkké obrosty než všechny ostatní používané látky, a nachází se tedy v nějakém množství ve většině nátěrů. Netvrdím ale, že úplně ve všech.

Jak již víme, na výběr se nabízí zaprvé měď. Jako oxid, thiokyanát, v organosírové sloučenině nebo ve formě nanočástic ( uvádím sestupně dle míry zátěže pro životní prostředí). Anebo kombinace měď/zinek. Další, méně agresivní možností jsou nátěry pouze se zinkem. Jsou vhodné pokud předpokládáme že díky kratší délce pobytu ve vodě, slabé aktivitě života v regionu používání lodě nebo jakéhokoliv jiného faktoru nedojde k přechodu od měkkých obrostů k tvrdým. A ještě ohleduplnější a vhodná pro všechny podmínky je kombinace zinek/tralopyril (Econea).

Předchozí článek Pip Hare ztroskotala v Cornwallu
Další článek Bouře zničila dánské maríny. Některé nejspíš navždy
Vytisknout
444

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu