showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Daniel Vodička

30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?

Do jak silného větru můžete vytáhnout spinaker? Tedy abyste ho dokázali také v pořádku stáhnout. Ptali jsme se Milana Koláčka.

Bohemia Praha Debra vedená Milanem Koláčkem, byla jednou z mála lodí Rolex Middle Sea Race 2018, která dokázala uvést v silném větru spinaker. Díky tomu vyhrála ORC a byla druhá v IRC. Šlo o historický úspěch našich barev Bylo to na hraně, nebo by Milan zavelel a spinaker by se tahal i v silnějším větru.

Milane, kolik vám během cesty od Favignany k Lampeduse foukalo?

Pokud jsem měl čas to sledovat, foukalo nám cca od 28 do 37 uzlů. Vlny sice byly celkem vysoké, ale stav moře nebyl chaotický. To bylo pro naše rozhodnutí také důležité.

Předpokládám, že jste vezli menší spinaker.

Ano, vezli jsme menší spinaker.

A do kolika uzlů bys tuto plachtu tahal?

Nezáleží jen na větru, ale jak už jsem se zmínil i na stavu moře. Pokud by byl stav přijatelný, zřejmě bychom ho vytáhli cca do 40 uzlů větru. Myslím, že bychom ho uvezli. Otázkou je, jak dlouho bych v takových podmínkách vydržel u kormidla. Je nezbytné maximální soustředění.

Vezli jste spinaker po celou dobu od Favignany k Lampeduse?

Celou dobu ne. Na halzy jsme ho raději stahovali. Také proto, že jsme měli rozbitou koncovku spinakerového pně. Při halze u Pantalerie zůstal nějaký čas dole a šel jsem si na 20 minut odpočinout.

Jak je možné, že ostatní spinakery neuvezli?

Na vině je i konstrukce lodí. Figaro je povedená, rychlá, hbitá a lehká jachta. Díky tomu jde bez potíží do skluzu a letí po vlnách. I v náročných podmínkách se skvěle kormidluje. Stačí malé pohyby kormidlem a loď poslouchá. U pomalých lodí je to v podobných podmínkách za kormidlem velký boj. Výsledkem je častější nezvládnutí jachty. A to jsou za těchto podmínek chvíle, kdy nevydrží materiál. Navíc rychlá loď znamená slabší zdánlivý vítr, protože skutečnému větru rychleji ujíždíte.

A jaká byla během 170 mil dlouhého surfování vaše nejvyšší rychlost?

Neměl jsem čas se koukat na budíky. Ale po závodě jsme objevili v přístrojích rychlost 24,8 uzlu. Opakuji ještě jednou. Tu rychlost jsem neviděl, byla zaznamenána v přístrojích. Ale vzhledem k tomu, že 20 není na Figaru něčím zcela výjimečným, tak i toto je možné. Na 10 m dlouhou jachtu je to slušné, že?

Foto Pavel Nesvadba

12293

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu