showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Daniel Vodička

30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?

Do jak silného větru můžete vytáhnout spinaker? Tedy abyste ho dokázali také v pořádku stáhnout. Ptali jsme se Milana Koláčka.

Bohemia Praha Debra vedená Milanem Koláčkem, byla jednou z mála lodí Rolex Middle Sea Race 2018, která dokázala uvést v silném větru spinaker. Díky tomu vyhrála ORC a byla druhá v IRC. Šlo o historický úspěch našich barev Bylo to na hraně, nebo by Milan zavelel a spinaker by se tahal i v silnějším větru.

Milane, kolik vám během cesty od Favignany k Lampeduse foukalo?

Pokud jsem měl čas to sledovat, foukalo nám cca od 28 do 37 uzlů. Vlny sice byly celkem vysoké, ale stav moře nebyl chaotický. To bylo pro naše rozhodnutí také důležité.

Předpokládám, že jste vezli menší spinaker.

Ano, vezli jsme menší spinaker.

A do kolika uzlů bys tuto plachtu tahal?

Nezáleží jen na větru, ale jak už jsem se zmínil i na stavu moře. Pokud by byl stav přijatelný, zřejmě bychom ho vytáhli cca do 40 uzlů větru. Myslím, že bychom ho uvezli. Otázkou je, jak dlouho bych v takových podmínkách vydržel u kormidla. Je nezbytné maximální soustředění.

Vezli jste spinaker po celou dobu od Favignany k Lampeduse?

Celou dobu ne. Na halzy jsme ho raději stahovali. Také proto, že jsme měli rozbitou koncovku spinakerového pně. Při halze u Pantalerie zůstal nějaký čas dole a šel jsem si na 20 minut odpočinout.

Jak je možné, že ostatní spinakery neuvezli?

Na vině je i konstrukce lodí. Figaro je povedená, rychlá, hbitá a lehká jachta. Díky tomu jde bez potíží do skluzu a letí po vlnách. I v náročných podmínkách se skvěle kormidluje. Stačí malé pohyby kormidlem a loď poslouchá. U pomalých lodí je to v podobných podmínkách za kormidlem velký boj. Výsledkem je častější nezvládnutí jachty. A to jsou za těchto podmínek chvíle, kdy nevydrží materiál. Navíc rychlá loď znamená slabší zdánlivý vítr, protože skutečnému větru rychleji ujíždíte.

A jaká byla během 170 mil dlouhého surfování vaše nejvyšší rychlost?

Neměl jsem čas se koukat na budíky. Ale po závodě jsme objevili v přístrojích rychlost 24,8 uzlu. Opakuji ještě jednou. Tu rychlost jsem neviděl, byla zaznamenána v přístrojích. Ale vzhledem k tomu, že 20 není na Figaru něčím zcela výjimečným, tak i toto je možné. Na 10 m dlouhou jachtu je to slušné, že?

Foto Pavel Nesvadba

11726

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu