To nejlepší na více trupech...
Článek o chystané výstavě vícetrupých jachet na jihu Francie pro Lodní noviny připravil stavitel katamaranů Tomáš Janda. Patříte-li mezi příznivce multihullů, měly byste s návštěvou výstavy počítat.
Ve Francii se navrhuje a vyrábí nejvíc vícetrupých lodí na světě. Proto tam v roce 2010 vznikla výstava zaměřená výhradně na katamarány a trimarány. Původní myšlenka byla střídat ročníky v Lorientu v Bretani a v La Grande Motte u Montpellier. Bretonský ročník byl první a nakonec jen jeden. Další se úspěšně konají v maríně v La Grande Motte hlavně asi kvůli logistice – mnoho loděnic sídlí na jihu např. v Tunisku nebo přímo pár metrů od maríny - Catamaran Outremer.
Výstava je na vodě, lze si tak domluvit nejen prohlídky lodí u mola, ale i zkušební plavby. Další výhodou je možnost prolézt opravdu velké a exotické lodě, které by se do haly oot nikdy nedostaly.
Největším špekem na loňském ročníku byl bezesporu krásný rychlý lehký kat BAÑULS 60.
Lodí prováděl sám majitel a spoludesignér Raphael Blot, který ochotně vysvětlil všechny technické detaily a vyfikundace, což u běžných vystavovatelů rozhodně není samozřejmost.
Vzhledem k těsné blízkosti loděnice je na výstavě vždy několik katamaránů Outremer. Poslední léta tato firma spoluurčuje trendy v oblasti lehkých rychlých moderních lodí a vždy je velice inspirativní podrobně si prohlédnout palubu i interiér.
Již tradiční atypickou lodí je nejnovější model trimaránu Neel. Na první pohled monstrum, při bližší prohlídce velice zajímavá a prostorná moderna. Příkladem je třeba zabudované piáno, samozřejmě ne ve standardu.
Svižný design v záplavě lagoonovitýchh beden představují také katamarány Alibi. Zajímavým prvkem je bowsprit tvaru A mezi jehož nohy se zatahuje dinghy.
Krásná a vysoce funkční offshore klasika posledních let je bezesporu produkce firmy Marsaudon Composites z Lorientu. Na posledních ročnících byl vždy jeden z katů TS 42, letos tam bude nový TS 5.
Zastoupeny jsou často i malé podniky stavící menší lodě jako Aventura, Dazcat, Tricat...
Standardem všech výstav je samozřejmě hlavní proud, tzn. Lagoon, Fountaine Pajot, Nautitech/Bavaria, Privilége, Catana, ale i podobné bečky např. z Jižní Afriky či Austrálie: Leopard od Robertson and Caine nebo Seawind.
Na každém ročníku se objevují kromě nových modelů zavedených velkých i malých loděnic i unikáty. Většinou starší závodní speciály z překližky od tzv. Golden Oldies ze 70-80. let přes současnou špičku až po jedinečné přestavby strojů typu Orange 2.
Na jaře všichni milovníci více trupů zamíří do La Grande Motte od 18 do 22.dubna, kde se koná další ročník.
5402
Související články
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Gitana 18, 250 000 hodin práce
Bude rychlejší než nejrychlejší trimarany Ultime. Jak ustřelí svým soupeřům? Překoná rekord okolo světa? O kolik? V září by měl být na vodu spuštěn nejnovější trimaran třídy Ultime Gitana 18. Detaily jsou zatím tajné…
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Bez rekordu. Prozatím…
Bez rekordu. Prozatím…
Jen pár hodin po sobě vypluly na plavbu kolem světa trimarany Sodebo Ultim a SVR Lazartigue. Cílem bylo překonání rekordu. Jen pár hodin po sobě oba trimarany svoji pouť za rekordem skončily mezi Kanárskými ostrovy a Kapverdy. Na jedné lodi problémy s foilem, na druhé s kormidlem.