To nejlepší na více trupech...
Článek o chystané výstavě vícetrupých jachet na jihu Francie pro Lodní noviny připravil stavitel katamaranů Tomáš Janda. Patříte-li mezi příznivce multihullů, měly byste s návštěvou výstavy počítat.
Ve Francii se navrhuje a vyrábí nejvíc vícetrupých lodí na světě. Proto tam v roce 2010 vznikla výstava zaměřená výhradně na katamarány a trimarány. Původní myšlenka byla střídat ročníky v Lorientu v Bretani a v La Grande Motte u Montpellier. Bretonský ročník byl první a nakonec jen jeden. Další se úspěšně konají v maríně v La Grande Motte hlavně asi kvůli logistice – mnoho loděnic sídlí na jihu např. v Tunisku nebo přímo pár metrů od maríny - Catamaran Outremer.
Výstava je na vodě, lze si tak domluvit nejen prohlídky lodí u mola, ale i zkušební plavby. Další výhodou je možnost prolézt opravdu velké a exotické lodě, které by se do haly oot nikdy nedostaly.
Největším špekem na loňském ročníku byl bezesporu krásný rychlý lehký kat BAÑULS 60.
Lodí prováděl sám majitel a spoludesignér Raphael Blot, který ochotně vysvětlil všechny technické detaily a vyfikundace, což u běžných vystavovatelů rozhodně není samozřejmost.
Vzhledem k těsné blízkosti loděnice je na výstavě vždy několik katamaránů Outremer. Poslední léta tato firma spoluurčuje trendy v oblasti lehkých rychlých moderních lodí a vždy je velice inspirativní podrobně si prohlédnout palubu i interiér.
Již tradiční atypickou lodí je nejnovější model trimaránu Neel. Na první pohled monstrum, při bližší prohlídce velice zajímavá a prostorná moderna. Příkladem je třeba zabudované piáno, samozřejmě ne ve standardu.
Svižný design v záplavě lagoonovitýchh beden představují také katamarány Alibi. Zajímavým prvkem je bowsprit tvaru A mezi jehož nohy se zatahuje dinghy.
Krásná a vysoce funkční offshore klasika posledních let je bezesporu produkce firmy Marsaudon Composites z Lorientu. Na posledních ročnících byl vždy jeden z katů TS 42, letos tam bude nový TS 5.
Zastoupeny jsou často i malé podniky stavící menší lodě jako Aventura, Dazcat, Tricat...
Standardem všech výstav je samozřejmě hlavní proud, tzn. Lagoon, Fountaine Pajot, Nautitech/Bavaria, Privilége, Catana, ale i podobné bečky např. z Jižní Afriky či Austrálie: Leopard od Robertson and Caine nebo Seawind.
Na každém ročníku se objevují kromě nových modelů zavedených velkých i malých loděnic i unikáty. Většinou starší závodní speciály z překližky od tzv. Golden Oldies ze 70-80. let přes současnou špičku až po jedinečné přestavby strojů typu Orange 2.
Na jaře všichni milovníci více trupů zamíří do La Grande Motte od 18 do 22.dubna, kde se koná další ročník.
5234
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.