Souboj až do cíle?
Jak to bude ve Vendée Globe? Podaří se vedoucímu Armelu Le Cléac´h ujet, nebo se Alex Thomson dotáhne a získá šanci stát se prvním britským vítězem? Je to zamotané.
Armel měl u mysu Horn náskok téměř 800 mil. Ten se jednu chvíli zmenšil až na 12 mil, aby se nyní natáhl znovu na 160 mil. Někdy počasí prvnímu nehraje do karet.
Je to hodně? Do cíle zbývá 4600 mil. Velký náskok to není, necelá 3,5 % ze vzdálenosti zbývající do cíle. Navíc si vzpomeňte, jak byl Alex Thomson rychlý v pasátu v první části závodu. Letěl na foilu a předháněl jednu loď za druhou. Dnes je sice jeho loď zmrzačená a jeden foil jí chybí, ale ten nebude zapotřebí, jakmile se černá jachta dostane do pasátu. Vítr bude přicházet z pravoboku a na levoboku je foil v pořádku.
Co nás čeká?
Zatím nudná stoupačka. Obě vedoucí jachty se potřebují dostat do pasátu. Už není daleko. Možná za den… Stoupačka je pomalá a ubíjející. Loď naráží do vln, vše se otřásá. Jachty již mají za sebou skoro celou cestu kolem světa. Podle toho je třeba se k nim chovat. „Potřebuji jet na maximum! Ale hlavně potřebuji dojet. Vyhrají jen ti, co dojedou." Vzpomeňte si na lodě, kterým v minulých ročnících upadl kýl nedaleko cíle.
Armel pluje ostřeji, je ve výhodě proti Alexovi, kterému chybí foil. Musí před obratem nahnat maximální náskok. Jak se vedoucí dvojice dostane do pasátu, padne karta Alexovi. Dalších 3000 mil pro Alexe. A to jsou v cestě ještě rovníkové tišiny. A to je loterie, ve které na začátku závodu padla karta Alexovi.
Závěr závodu by měl zase hrát do kapsy Armelovi. Vítr půjde z levoboku a na pravoboku chybí Alexovi foil. Také se ale může stát, že moře bude tak rozbouřené, že ani Armel nebude moci foil použít.
SailGrib na 10 dnů
Zdroj SailGrib
Routing udělaný aplikací SailGrib.
Routing provedený aplikací SailGrib na příštích 10 dnů ukazuje, že vedoucí Armel Le Cléac´h by 66. den po startu mohl být na úrovni Kanárských ostrovů. Při stejné rychlosti obou lodí by měl Alex Thomson ztrátu cca 8 hodin. Vzhledem k vyšší rychlosti v pasátu by ale ztráta mohla být mnohem menší. Uvidíme. Na obrázku je Armel žlutý, Alex zelený a třetí Jeremie Beyou modrý.
Souboj o bramboru
Na čtvrtém místě jede nyní Jean Pierre Dick. Jeho náskok před pátým Yannem Elies je ale jen 80 mil. A za Yannem je v těsné blízkosti starý lišák Le Cam. Z toho může být ještě drama.
Enda bez stěžně
Dramata se dějí i v hloubi startovního pole. Conrad Colman se snaží sesadit Nandora Fa z osmé příčky. Jde to těžko. Pikantní je, že tato dvojice spolu jela poslední Barcelona World Race a Colman si tak trochu posteskl, že Fa s lodí jede jak na výlet.
Předposlední Sebastien Destremau plánuje technickou přestávku. Chce zakotvit nedaleko Hobartu a prohlédnout takeláž. Očekává, že zastávka bude trvat pár hodin. Nebo pár dnů, když nebude takeláž OK.
Enda O´Coineen už nemá co kontrolovat. Jeho jachta je 180 mil od Nového Zélandu bez stěžně. Jak se to stalo? Autopilot vypověděl službu a jachta odhalzovala. Vzápětí obrat zpět a to již stěžeň nevydržel. Enda má naštěstí dost nafty k plavbě na Nový Zéland.
Polohu lodí najdete zde.
3384
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.