Poslední mistři z Murteru
Klasickým materiálem pro stavbu lodí je dřevo. Jeho epocha dlouhá tisíce let se ale rychle blíží ke konci. Stále však jde o nejkrásnější materiál.
Žijete-li u moře, potřebujete loď. Vždy tomu tak bylo. Loď byla součástí rodiny. Nezbytnost. Byla zapotřebí k lovu ryb, k přepravě zboží, k transportu lidí. Byly doby, kdy stavbu jednoduché dřevěné lodě zvládal v podstatě každý, kdo žil na pobřeží nebo na ostrovech.
Stavba lodí v okolí ostrova Murter má dlouhou tradici. Již ve starověku obývali severní Dalmácii Ilyrové, kteří se z vnitrozemců rychle přeorientovali na námořníky a piráty. Stavba lodí v Dalmácii tak trvá skoro 3000 let.
Foto Pavel Nesvadba
Stavba lodí je do jisté míry uměním, které se dědí z generace na generaci.
V historii ne tak dávné byli Murteřané zemědělci. Obdělávali půdu na okolních ostrovech a na pobřeží. Bez lodě nebylo možné přežít. Lidem z Murteru patřily i celé Kornati. Byli tedy zemědělci a jejich lodě byly v první řadě nákladní. Nešlo o rybáře, jak by bylo možné očekávat.
Moderní generace stavitelů lodí přišly na Murter koncem 18. století nejspíše z Korčuly, která má také dlouhou loďařskou historii. Šlo o rodiny Filipi a Uroda. Někteří z těchto rodin staví a opravují lodě v Betině nebo Murteru ještě dnes.
Stále všední
Foto Pavel Nesvadba
V loděnici Vinici v Murteru se stále ještě staví i velké dřevěné lodě.
Chorvatské vody stále brázdí tisíce dřevěných lodí různých velikosti. Od 3 metrů délky až po lodě dlouhé 30 metrů. Jsou jich tisíce, ale přesto se nad nimi smráká. Většinou jde o starší lodě, nebo lodě postavené mimo Chorvatsko, například v Turecku. Dnes už u menších lodí převládá laminát, u větších obvykle železo.
Na dřevo, nejklasičtější materiál, se zapomíná. Stavba dřevěných lodí je náročná a velkou pozornost vyžaduje především jejich údržba. Laminátovou loď necháte stát bez údržby na břehu rok, dva, pět a nic vážného se nestane. Dřevěné lodě musíte udržovat každý rok. Jinak dochází k poškození, která vyžadují větší opravy.
Pár posledních
Foto Pavel Nesvadba
Jde o řemeslo, které dnes ovládají především ti nejstarší.
Z desítek loděnic, které na Murteru prosperovaly dříve, jich zůstává jen pár posledních. Některá řemesla se vytratila docela, jiná umí posledních pár veteránů, kterým docházejí síly. Nádherné řemeslo umírá. Umírá dovednost stará staletí. Ztrácí se, zůstávají jen stopy, které se budeme v budoucnu jen obtížně snažit resuscitovat.
Muzeum
Foto Pavel Nesvadba
Pro konstrukci nových jachet byli třeba zkušení stavitelé.
Aby k tomu nedošlo, aby se podařilo zachovat staré tradice, vzniklo v Betině muzeum Muzej drvene brodogradnje. Budete-li na Murteru, jeho návštěva za to stojí. Muzeum najdete v Betině jen pár kroků od přístavu ve velmi vkusně opraveném starém kamenném domě. V muzeu najdete celou řadu nástrojů, které byly pro stavbu lodí v minulosti nezbytné, mnoho detailů o profesích, bez kterých se stavba neobešla, technické finesy lodních stavitelů, mnoho historických souvislostí a hromadu zajímavých informací.
7060
Související články
Že by psa nevyhnal…
Že by psa nevyhnal…
Dnes začne první rozjížďkou 25. ročník České námořní rallye. Jaká je situace na Jadranu? Zatím se závodníci i pořadatelé mohou utěšovat nadějí (planou), že třeba pršet nebude. Zatím tomu tak je…
Proč nedojela Velikonočka do Dubrovníku
Proč nedojela Velikonočka do Dubrovníku
První etapa Velikonoční regaty skončila nečekaně nikoli v Dubrovníku, ale v Palmižaně na Hvaru. Co bylo příčinou dramatického zkrácení závodu?
Velikonoční regata v Palmižaně
Velikonoční regata v Palmižaně
Včerejší náročné podmínky se podepsaly nejen na trati letošního ročníku Velikonoční regaty, ale také na zhoršení zdravotního stavu jachet závodu se účastnících.