Proč nedojela Velikonočka do Dubrovníku
První etapa Velikonoční regaty skončila nečekaně nikoli v Dubrovníku, ale v Palmižaně na Hvaru. Co bylo příčinou dramatického zkrácení závodu?
Organizátoři regaty museli bojovat se dvojicí soupeřů. Prvním bylo počasí. Jugo foukalo rychlostí kolem 30 uzlů. Stoupat proti třicetiuzlovému větru a vlnám, které s ním souvisí, není žádný med. Na zadek dostávají lodě i jejich posádky. Co se posádek týče, přidává se k tomu ještě letošní chladné jaro. Teplota moře je jen mezi 11 a 12°C, je zataženo a pocitová teplota kvůli větru a vzdušné vlhkosti vyčerpaným posádkám také nepřidá. Z toho důvodu rozhodnutí o přerušení před dlouhou a chladnou nocí přivítali mnozí závodníci s úlevou.
Zimní údržba
S počasím souvisel i druhý faktor, který měl na přerušení vliv. Byl to technický stav lodí. Silný vítr a touha uspět odhalily nedostatky zimní údržby. Na lodích docházelo k mnoha selháním. Jedna jachta za druhou mířily do bezpečných přístavů, aby bylo možné opravit, co nevydrželo soutěživost posádek, nebo přes zimu opraveno nebylo.
Na organizátory pak vyvíjeli tlak i majitelé jachet, kteří označovali podmínky za k závodění nezpůsobilé.
COVID faktor
K technickému stavu lodí je nutné zmínit všudypřítomný COVID faktor. Loňská sezóna byla pro charterové společnosti katastrofální (po finanční stránce). Charterová společnost na Murteru musela propustit polovinu zaměstnanců a prodat některé lodě, aby přežila. Zimní údržba je nákladná záležitost a pokud chybí zdroje, dopadne tak, jak dopadnout musela. Murter není jediný případ.
Geniální improvizace
Foto Sea U Sailing
Důmyslná oprava otěžového vozíku.
Za zmínku zde stojí improvizace některých, kteří do cíle dopluli. Na snímcích z lodi Sea U Sailing Jana Hirnšala je vidět, jak se vítězství chtivá posádka poprala s otěžovými vozíky geny, které vylétly z kolejnic a poztrácely tak nezbytné kuličky. Nezbytné kuličky nahradila dvojice šroubováků…
Co bude dále
Kvůli technickým potížím organizátoři zaveleli k přesunu z Palmižany do závodního depa v Murteru, kde již čekaly týmy připravených mechaniků s kladivy v rukou, aby v rekordním čase opravily, co si opravu zasloužilo. Jako v depu F1.
Počasí dnes v Chorvatsku k závodění neláká. Přechází tlaková níže, hustě prší a bóra připomíná že zima umí kousat i v jarních měsících. Zítra plánují organizátoři regaty dlouhou etapu v okolí Murteru, která rozhodne o vítězi letošní Velikonočky. Připomínám, že na vítěze si můžete vsadit a vyhrát tak ceny od Helly Hansen.
5391
Související články
Kdo vyhrál plavbu po Azorech...
Kdo vyhrál plavbu po Azorech...
V pátek skončila Velikonoční regata, kterou vyhrál tým vedený Martinem Pospíšilem. Spolu s regatou skončila i naše tipovací soutěž na vítěze závodu. Správné tipy byly slosovány a vítěz vyhrává týdenní plavbu s Lodními novinami po Azorských ostrovech.
Mapos se vyvezl do vedení…
Mapos se vyvezl do vedení…
Za ostrovem Vis se do čela vyvezl tým Martina Pospíšila. Na změněném větru vyostřil a dostal se před dlouho vedoucího Michala Kelemena. Spolu s Maposem je vpředu Pavel Horák a Michal Konupčík.
Jugo, stání u Lastova a nový vítr
Jugo, stání u Lastova a nový vítr
Po startu druhé etapy Velikonoční regaty se rozfoukalo slabé jugo, které závodníky dovedlo až na konec Mljetu. U Lastova pak přišlo očekávané bezvětří a dlouhá noc s čekáním na vítr.