Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?
Trojice nových jachet IMOCA Charal, Apivia a LinkedOut předvedla při nedávné regatě Vendée Arctique výkony, které před pár lety bylo možné vidět jen u závodních trimaranů. Jak rychle mohou tyto jachty plout a jak nebezpečná je plavba pro jejich skippery?
Závod ukázal, že nové jachty v ideálních podmínkách ujíždějí svým o generaci starším konkurentkám o parník. Co to znamená? Jakých konkrétních rychlostí dosahují?
Konkrétní rychlosti na zadoboční vítr zmiňuje závodník třídy IMOCA Roman Attanasio. Při větru o rychlosti 16 uzlů jsou nejnovější jachty schopny letět po hladině rychlostmi mezi 28 a 30 uzly. To je rychlost nedávno běžná jen u trimaranů. O generaci starší jachty, které jsou také vybaveny foily, dosáhnou rychlostí 23 – 26 uzlů. Jachta bez foilů z roku 2007 se rozjede na 17 – 19 uzlů.
Rychlost
Vysoké rychlosti však mohou přinášet i problémy. Při poslední Vendée Globe vítěz Armel Le Cléac´h projel velkou část Jižního oceánu se zataženými foily. Podmínky byly takové, že použití foilů, které zvyšují rychlost lodě, by bylo nebezpečné, hrozilo by poškození jachty. Na nových lodích většinou není možné foily zasunout tak, jako bylo možné před 4 roky. Výjimkou je L´Occitane Armela Tripon, na které je možné foily zasunout a nepoužívat je. Vysoké rychlosti budou znamenat rizika poškození jachty.
Hrozící zlomeniny
Pohyby nových lodí vybavených foily jsou takové, že za některých podmínek je pohyb po lodi v podstatě nemožný. Závodníci mají na hlavách helmy, aby předešli vážným zraněním. Očekává se, že tentokrát při Vendée Globe budou muset závodníci zvolnit jen proto, že na palubě nebude možné žít. Je otázkou, jak dlouho zvládnou v kuse náročné podmínky. Ředitel závodu Jacques Caraes se obává, že z pohmožděnin a odřenin se na nových jachtách mohou stát zlomeniny.
Vydrží technika?
Zároveň je otázkou, jak snesou větší namáhání stěžně. One design stěžně na lodích IMOCA vyřešily problémy s nehodami, které byly dříve běžné. Tentokrát ale vyšší rychlosti budou znamenat větší namáhání stěžně. Je otázkou, jak toto stěžně, které byly vyvinuty pro předešlou generací jachet, zvládnou.
Foily a vysoké rychlosti s nimi spojené přinášejí celou řadu problémů. Některé se již řeší, jiné se teprve objevují. Uvidíme, s jakými problémy se budou potýkat závodníci při Vendée Globe.
3320
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.