Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?
Trojice nových jachet IMOCA Charal, Apivia a LinkedOut předvedla při nedávné regatě Vendée Arctique výkony, které před pár lety bylo možné vidět jen u závodních trimaranů. Jak rychle mohou tyto jachty plout a jak nebezpečná je plavba pro jejich skippery?
Závod ukázal, že nové jachty v ideálních podmínkách ujíždějí svým o generaci starším konkurentkám o parník. Co to znamená? Jakých konkrétních rychlostí dosahují?
Konkrétní rychlosti na zadoboční vítr zmiňuje závodník třídy IMOCA Roman Attanasio. Při větru o rychlosti 16 uzlů jsou nejnovější jachty schopny letět po hladině rychlostmi mezi 28 a 30 uzly. To je rychlost nedávno běžná jen u trimaranů. O generaci starší jachty, které jsou také vybaveny foily, dosáhnou rychlostí 23 – 26 uzlů. Jachta bez foilů z roku 2007 se rozjede na 17 – 19 uzlů.
Rychlost
Vysoké rychlosti však mohou přinášet i problémy. Při poslední Vendée Globe vítěz Armel Le Cléac´h projel velkou část Jižního oceánu se zataženými foily. Podmínky byly takové, že použití foilů, které zvyšují rychlost lodě, by bylo nebezpečné, hrozilo by poškození jachty. Na nových lodích většinou není možné foily zasunout tak, jako bylo možné před 4 roky. Výjimkou je L´Occitane Armela Tripon, na které je možné foily zasunout a nepoužívat je. Vysoké rychlosti budou znamenat rizika poškození jachty.
Hrozící zlomeniny
Pohyby nových lodí vybavených foily jsou takové, že za některých podmínek je pohyb po lodi v podstatě nemožný. Závodníci mají na hlavách helmy, aby předešli vážným zraněním. Očekává se, že tentokrát při Vendée Globe budou muset závodníci zvolnit jen proto, že na palubě nebude možné žít. Je otázkou, jak dlouho zvládnou v kuse náročné podmínky. Ředitel závodu Jacques Caraes se obává, že z pohmožděnin a odřenin se na nových jachtách mohou stát zlomeniny.
Vydrží technika?
Zároveň je otázkou, jak snesou větší namáhání stěžně. One design stěžně na lodích IMOCA vyřešily problémy s nehodami, které byly dříve běžné. Tentokrát ale vyšší rychlosti budou znamenat větší namáhání stěžně. Je otázkou, jak toto stěžně, které byly vyvinuty pro předešlou generací jachet, zvládnou.
Foily a vysoké rychlosti s nimi spojené přinášejí celou řadu problémů. Některé se již řeší, jiné se teprve objevují. Uvidíme, s jakými problémy se budou potýkat závodníci při Vendée Globe.
3145
Související články
Dva Everesty: po jachtařském zdolal Maxime Sorel i ten skutečný
Dva Everesty: po jachtařském zdolal Maxime Sorel i ten skutečný
Francouzský jachtař Maxime Sorel dokončil výzvu Mon Double Everest. Rodák z Bretaně úspěšně absolvoval Vendée Globe 2020-2021, sólový závod kolem světa, považovaný za jachtařský Mount Everest. V noci na čtvrtek pak poslal zdravici i ze skutečného nejvyššího bodu světa. Stal se tak prvním člověkem, který něco takového dokázal.
Závod s časem pro favorita The Ocean Race
Závod s časem pro favorita The Ocean Race
Vedoucí tým celkového pořadí The Ocean Race, vítěz dvou ze tří odjetých etap Holcim-PRB bojuje s časem. Zlomený stěžeň znamená velkou logistickou výzvu. Jde o statisíce euro a minuty a vteřiny spíše než dny a hodiny. Ve hře je nejdůležitější ze zbývajících etap.
700 mil k mysu Horn
700 mil k mysu Horn
Vítr 30 – 45 uzlů v zádech a mys Horn se blíží. Výška vln 6 – 7 metrů a rychlost blížící se ke 20 uzlům. Taková je situace v The Ocean Race. Závodníci mají před sebou poslední hodiny Pacifiku, které vyvrcholí mysem Horn.