Jak odpočívat na rozbouřeném moři?
Rozbouřené moře. Posádka je unavená, část podlehla mořské nemoci. Kormidelník je zmrzlý, vyčerpaný a hladový. Jak si odpočinout? Co udělat, aby byl alespoň chvíli klid na jídlo, na spánek?
Když to jinak nejde, je třeba něco změnit. Není-li možné dále kormidlovat, nechte loď, ať se o sebe postará sama. Říká se tomu postavit loď do dryfu. Anglicky heaving to. Co to znamená? Ustálení lodě v rovnovážném stavu, kdy směřuje přídí cca 40 – 60° k větru, zastaví se její pohyb vpřed a zvolna splouvá po větru.
Zní to dobře, ale jak na to? Stačí mít přetaženou kosatku na návětrný bok a kormidlo zafixované proti větru.
Tak snadné?
Je i není. Pokud máte starší loď s delším kýlem a větší plochou laterálu, bude ustavení lodě do dryfu jednodušší. A loď bude splouvat po větru jen pomalu. U moderních lodí je to těžší.
Moderní lodě jsou lehké. Plocha ponořené části pod vodou (laterál) je zanedbatelná a i samotný kýl má boční plochu velmi malou. A ponořená část lodi má na postavení do dryfu velký vliv. Také rychlost splouvání bude mnohem vyšší.
Jak na to?
V první řadě je třeba si uvědomit, že se bavíme o manévru, který se dělá obvykle vy chvílích, kdy je silný vítr a plachty jsou zmenšené. Nebude to tedy tak, že velká gena se bude odírat o sálingy.
K postavení lodě do dryfu vedou dvě cesty. První možností je přetažení kosatky návětrnou otěží na návětrný bok. Druhou možností je udělat obrat a nepřetahovat kosatku.
S kosatkou na návětrném boku bude nutné si začít hrát s kormidlem a s plachtami.
- Pokud bude mít jachta tendenci udělat obrat proti větru, bude třeba zmenšit hlavní plachtu nebo povolit její otěž.
- Pokud popluje příliš rychle, bude nutné zmenšit plachty.
- Bude-li příliš odpadat, bude třeba přitočit kormidlo více k větru, zmenšit kosatku, přitáhnout či zvětšit hlavní plachtu.
Chce to trpělivost a zkoušení. Pokud se vše podaří, stačí ještě nějaký čas pohyb lodě kontrolovat, ale po chvíli je možné od zafixovaného kormidla odejít do podpalubí.
Pohodlná plavba?
I když se to takto nezdá, po ustavení lodě do dryfu se pohyb jachty uklidní. V té chvíli je možné si odpočinout, najíst se a nabrat síly. Dokonce je možné takto přečkat i zbytek bouřlivého počasí. Jde o standardní způsob boje s bouřlivým počasím. Vyzkoušejte si to, nikdy nevíte, kdy se vám postavení lodě do dryfu může hodit.
11152
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Brutální bouře narušila závod
Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.