80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Dnes v noci přecházela přes Bretaň extrémní bouře Ciarán. Na západě Bretaně naměřili meteorologové v poryvech 113 uzlů (210 km/h), u ostrova Molene byla změřena vlna vysoká 21 metr.
Třída IMOCA, která kvůli počasí neodstartovala do závodu Transat Jacques Vabre, zůstala skryta v dobře chráněném přístavním bazénu v Le Havre. Navzdory tomu, že bazén je obklopen vysokými stavbami bývalých skladů, naměřili na lodích vítr o rychlosti 80 uzlů. To už je vítr, při kterém nemají daleko k vzletu osoby s menší chutí k jídlu.
Na všech 40 jachtách IMOCA po celou bouřlivou noc zůstával někdo z posádky. Některé stěžně dokonce svítily. V přístavu navíc zůstávali i pracovníci pořadatelské firmy. Obavy o osud lodí v cenách mezi 1 a 8 miliony EUR byly veliké. Ukázalo se, že pečlivá příprava byla dodatečná a všechny jachty bouři přečkaly bez poškození.
V Lorientu v maríně La Base byly ustájeny flotily Multi Fifty a Class 40.V přístavu se jako rezerva pohybovalo 6 pracovníků organizační agentury a stejně jako na lodích IMOCA i lidé z jednotlivých týmů. Také La Base je poměrně dobře chráněný přístav. I zde to však vítr vytáhl na 80 uzlů.
Kdy restart?
Jednu starost mají pořadatelé za sebou, druhou však hrnou před sebou jako sněhovou kouli. Kdy bude čas na restart? Kdy se počasí umoudří? A zde se zatím žádné světlo na konci tunelu neobjevilo. Jedna bouře na Atlantiku střídá druhou. Vítr stále mezi 40 a 50 uzly. Meteorologové nesměle hovoří o příští neděli, kdy by se mohlo objevit vhodné okno. Je to však jen naděje, nikoli jistota.
Pro organizátory, týmy, hotely, letecké společnosti… Těm všem nepřízeň počasí agresívně leze do peněz. Stále se musí přesouvat rezervace, měnit hotely, rušit slavnostní snídaně/obědy/večeře. Počasí hraje hru, ve které jsme jasní outsideři.
2313
Související články
Milan Koláček, proč Class40?
Milan Koláček, proč Class40?
Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?
Milan Koláček ve třídě Class40
Milan Koláček ve třídě Class40
Je to potvrzené! Milan Koláček bude letos startovat ve třídě Class40. Před sebou má celou řadu závodů, sólových i doublehanded. Závodit bude na jachtě Yelcho, design Lombard Lift V2. Vrcholem bude transatlantický závod Transat Café L´OR (dříve Transat Jacques Vabre).
Chabé znalosti ChatGPT z oblasti jachtingu
Chabé znalosti ChatGPT z oblasti jachtingu
Potřebujete vědět, jak dopadl závodník XY v závodě Transat Jacques Vabre. Vyzkoušíte ChatGPT. A pak už se nestačíte divit.