Co dělat na kotvě v extrému?
Víte, co dělat, když stojíte na kotvě v bouřlivém počasí? Jak se zachovat ve chvílích, do kterých jste se nikdy nechtěli dostat?
V první řadě je vždy prevence. Vždy bychom se měli snažit vyhnout nebezpečným situacím. Základní poučkou cruisingového jachtaře je, dostat se bezpečně z bodu A do bodu B. Bezpečně, to je to nejdůležitější slovo. Vyhýbat se všem možným rizikům je velmi důležité.
V první řadě je tedy předpověď počasí. Při špatné předpovědi mohu zůstat v bezpečném přístavu. To je bezpečná varianta.
Pokud už budeme při bouřlivém počasí kotvit (včerejšek v Chorvatsku), je třeba si vybrat dobře krytou zátoku. Především musí být krytá před vlnami a ideálně také před větrem.
Dále můžeme snížit odpor lodě na minimum. Dokonale smotáme genu, navrch přidáme pár otáček, aby byla omotána otěžemi. Hlavní plachtu sbalíme do lazybagu, zapneme ho a navíc ho můžeme zmenšit stažením lanem. Je dobré se postarat o bimini, které navíc nemusí nápor větru vydržet. Záchranný kruh a další věci jsou na palubě také v ohrožení. Paddleboard vyfoukneme a schováme, pomocný člun dokonale vyvážeme. Vše co na palubě nemusí být, sklidíme do podpalubí.
Necháme si zapnuté navigační přístroje i kotevní vrátek. Na plotteru zapneme track, aby bylo vidět, jak se jachta na kotvě pohybuje a jestli kotva drží. Držíme kotevní hlídky.
A především vypustíme maximum kotevního řetězu! Čím je řetězu více, tím lépe kotva drží!
Je lepší kotevní bóje?
To je otázka. Pokud jde o 15 m dlouhou jachtu, bóje na ní nemusí být dimenzována a můžete ji v extrémním větru vléci. Navíc zařízení nemusí být v dobrém stavu a můžete se utrhnout. Dále hrozí předření lana, kterým je jachta na bóji vyvázána. Lano nesmí vést symetricky z vazáku na pravoboku na bóji a na vazák na levobok. Mohlo by se předřít. Vždy ho vázat jen na jeden vazák. Dále je třeba použít druhé lano, které povede pod bóji do oka na kotevním laně jako pojistka.
Pokud jsme na kotevní bóji dobře vyvázáni, je to řešení. Může ale selhat a pak bude vše velmi rychlé. Proto i na bóji bych doporučil kotevní hlídky.
7834
Související články
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.
Brutální bouře narušila závod
Brutální bouře narušila závod
Včera odstartoval doublehanded závod přes Atlantik Transat Jacques Vabre. Bez kategorie IMOCA. Extrémní bouře avizovaná na polovinu týdne donutila organizátory k těžkému, ale správnému rozhodnutí.