Čína militarizuje obchodní loďstvo
V komunitě námořních přepravců se o tom léta spekulovalo, ale nakonec se to vždy zavrhlo jako příliš akční sci-fi. Nyní ale zpráva US Naval War College ukazuje, že militarizace civilního loďstva Pekingem je nejen reálná možnost, ale že je v plném proudu.
Zpráva nazvaná Civilní lodní doprava a námořní milice: Logistická základna invaze na Tchaj-wan (Civilian Shipping and Maritime Militia: The Logistics Backbone of a Taiwan Invasion) se zabývá integrací čínského civilního a vojenského námořnictva a možností zapojení civilních námořníků ať už na lodích pod čínskou nebo jinou vlajkou do invaze na Tchaj-wan.
„Civilní námořnictvo je ústřední součástí armádního scénáře invaze na Tchaj-wan,“ tvrdí autor zprávy Lonnie Henley s tím, že využití enormní síly čínské civilní ekonomiky na podporu vojenských cílů je pravděpodobně tím, co si čínské vedení představuje jako ideální formu fungování lidové armády.
Pravidelné posádky civilních lodí musejí před nástupem do služby absolvovat vojenský výcvik pod vedením čínského Národního úřadu pro válečnou připravenost v dopravě. Výcvik obnáší činnosti jako vykládka bez doku, používání vojenského komunikačního vybavení, sebeobrana, obsluha vybavení určeného pro podpůrné úkoly, plavba ve formaci a podobně. Zpráva upozorňuje, že podobným programem procházely i posádky amerického obchodního loďstva do roku 2012, kdy Námořní úřad nechal zavřít školu Global Maritime and Transportation School.
Zmíněný čínský úřad se rovněž zabývá tématy, jako jsou vodítka pro „modifikaci civilních plavidel pro vojenské transporty“. To se má týkat průzkumného a sledovacího zařízení, zdravotnického materiálu či hasičského vybavení.
No a pak už jen zbývá takto vycvičený personál vyzbrojit a vznikne "lidová milice" hrozivé síly. Od vypuknutí války na Ukrajině si každý mohl udělat představu o účinnosti lehkých přenosných zbraní typu Javelin. Vyzbrojit obchodní lodě malými raketovými systémy či drony by nedalo mnoho práce. Následná schopnost sdílet data a koordinovat postup by z takto vybavené flotily učinilo nezastavitelnou válečnou mašinu. „Spojené státy mají v mezinárodní službě méně než 80 obchodních lodí, zatímco Peking více než 5500,“ řekl webu gCaptain vysoký důstojník amerického námořnictva.
1246
Související články
Jednoruký Číňan popluje v Route du Rhum
Jednoruký Číňan popluje v Route du Rhum
Čínskému „vměšování“ se nevyhne ani sólový oceánský jachting, tedy činnost, v níž dosud dominoval evropský gen. Držitelem jedné z deseti divokých karet pro účast v sólo závodě přes Atlantik Route du Rhum je čínský paralympionik Jingkun Xu.