Search
× Search
Skandál ve Vendée Globe vyšuměl
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Skandál ve Vendée Globe vyšuměl

Plamen skandálu, který se v posledních týdnech rozhořel ve Vendée Globe po odhalení zpráv mezi Clarisse Cremer a jejím manželem Tanguym Le Turquaise, vyhasl. Porota, která měla prošetřit podezření na nepovolený routing, se usnesla, že vše bylo v rámci pravidel.

Níže přinášíme celé rozhodnutí zpracované pro vedení závodu. 

Je ale třeba si uvědomit, že jakékoli jiné rozhodnutí by mohlo být smrtelné nejen pro Clarisse, ale i pro samotný závod Vendée Globe, protože by byla podkopána důvěra v jeho férovost. 

Dne 12. února tohoto roku mě prezident Francouzské federace jachtingu informoval o anonymním e-mailu, který obdržel a který se týkal Clarisse Crémer, která údajně těžila z nedovoleného routingu od svého manžela Tanguy Le Turquaise během Vendée Globe 2020-2021. 

FFV požádala mě a vedení závodu, abychom jmenovali komisi, která by analyzovala pravdivost informací a jejich obsah.

Mezinárodní komise je přesvědčena, že ze strany Clarisse Crémer nebo Tanguyho Le Turquais nedošlo k žádnému pochybení. Beru proto na vědomí tyto závěry, ke kterým došlo zcela nezávisle.“

Alain Leboeuf - prezident Vendée Globe

 
ROZHODNUTÍ

VENDEE GLOBE 2020 č. 10

Slyšení podle pravidla 69.2 Závodních pravidel jachtingu v sobotu 2. března od 11:00

Účastníci:

Clarisse Crémer, skipper Banque Populaire ve Vendée Globe 2020-21.

Tanguy le Turquais, člen týmu Banque Populaire během závodu.

 

Svědci předložení stranami:

- Christian Dumard , odborník na weather routing a meteorologický expert vedení závodu pro Vendée Globe 2020

- Jacques Caraes ředitel závodu Vendée Globe 2020

Obvinění jsou závažná a týkají se samotného principu závodu, konkrétně sólového závodu bez cizí pomoci.

Organizační orgán, který jmenoval tuto mezinárodní jury podle pravidla 69.2(k), aby rozhodla, zda svolat slyšení, aktivně usiloval o to, aby se toto slyšení konalo.

Pravidlo 69 neobsahuje žádný časový limit pro svolání slyšení. Pravidlo 69.2(e) vyžaduje, aby slyšení podle pravidla 69 vyhovovalo několika pravidlům v Části 5 Závodních pravidel týkajících se protestů a žádostí o nápravu. Není uvedeno žádné pravidlo týkající se lhůt.

V tomto případě jsou důkazy, tedy náhledy zpráv z aplikace WhatsApp, stejně platné dnes, jako by byly během závodu 2020-2021, kdyby se objevily tehdy. Běh času nezměnil její význam.

Totožnost osoby, která obrázky zveřejnila, není známa. Metadata obrázků byla odstraněna. Jiné důkazy nejsou. To nebrání tomu, aby bylo svoláno slyšení podle pravidla 69 na základě toho, co obsahují, a že lze vzít v úvahu informace „z jakéhokoli zdroje“. Totéž se může stát v důsledku nepřiřazeného tiskového nebo televizního obsahu. Mezinárodní porota byla proto přesvědčena, že je správné, aby se toto slyšení konalo.

Mezinárodní porota pak musí rozhodnout, zda je „přesvědčena“, že (a) důkazy jsou pravé, a pokud ano, (b) že došlo k pochybení. Pokud ne, obvinění je zamítnuto. V tomto případě nebylo potřeba žádné další vyšetřování pravosti náhledů, protože obě strany následně v tiskové zprávě potvrdily jejich pravost. Otázkou pro slyšení tak bylo, zda došlo k pochybení některé ze stran.

 

ZJIŠTĚNÁ FAKTA

Hlavním zkoumaným, diskutovaným a zpochybňovaným důkazem bylo 14 náhledů obrazovek zpráv WhatsApp mezi Clarisse a Tanguym, z neznámého zdroje.

Pět obrázků obsahovalo příklady tras které vytvořil Tanguy. To se týkalo velmi odlišných částí závodu (průjezd tlakovou níží Theta, přiblížení k mysu Horm, překročení rovníku na cestě zpět a cíl závodu). Mezinárodní porota bere na vědomí, že Tanguy se snažil porozumět Clarissiným záměrům, aby se ujistil o její bezpečnosti (je to jeho manželka) a aby mohl odpovědět na otázky médií a rodiny. Trasy neobsahovaly žádné podrobné informace o větru, stavu moře, časech a možnostech trasy, které by si Clarisse mohla upravit pro vlastní použití při routingu.

Dva obrázky se týkají jejích problémů s AIS. Chce zkontrolovat, zda je viditelná na webu MarineTraffic.

Poslední náhledy se týkají dojezdu do cíle vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám. Na problém s podmínkami při dojezdu do cíle upozornil Race Management, který poskytoval závodníkům rady a informace o počasí a inicioval koordinaci jejich plánů s podpůrnými týmy. Z tohoto důvodu byla vytvořena skupina WhatsApp s vedením závodu, loděmi, pobřežními týmy a meteorologickým expertem. Načasování dojezdu do cíle bylo relevantní pro média a týmy. Její loď byla několik hodin za předchozím závodníkem a několik hodin před další lodí.

Clarissiny modely počasí používané při routingu byly sofistikovanější než jaké poskytl Tanguy a používala je každý den po mnoho hodin.

 

PRAVIDLA A ZÁVĚRY

Vypsání závodu NoR 4.3.2: Definice trasy

Snímky obrazovky neukazují, že „routing“ proběhl tak, jak je definováno v článku.

Clarisse nepožádala Tanguye o radu ohledně routingu. Nikdy neplula podle žádného z náhledů, které obdržela od Tanguyho. Nebyly to pro ni užitečné informace. Vždy měla lepší informace a měla čas pracovat na svých plánech. 

 

NoR 4.3.3 Podpora výkonu

Snímky obrazovky neukazují, že by Clarisse komunikace pomohla, jak je popsáno v článku.

 

NoR 6.4.5: Monitorování flotily, výjimečné okolnosti.

Vedení závodu aplikovalo článek NoR o výjimečných okolnostech na konci závodu kvůli obavám o bezpečnost kvůli silnému větru a extrémnímu počasí, aby zajistilo bezpečnost závodnice a její lodi. To zahrnovalo povolení konverzací.

Clarisse se zeptala na Tanguyho názor na své záměry s trasou do cíle. Vše bylo kvůli bezpečnosti a zahrnovalo to možnost záměrně zpomalit, aby se vyhnula odlivu na vjezdu do přístavu, nebo nočnímu příjezdu kvůli špatnému počasí. To byly problémy, na které vedení závodu upozornilo všechny závodníky a podpůrné týmy lodí, které by mohly být ovlivněny. Pomoci zvenčí se jí proto nedostalo.

Tanguy z vlastní iniciativy poslal Clarisse několik variant kurzu. Mezinárodní porota se domnívá, že to nebylo moudré nebo nutné, ale uznává, že jeho záměrem bylo ujasnění si plánů Clarisse spíše, než jí radit, co má dělat.

ROZHODNUTÍ

Pravidlo 69 – Mezinárodní porota je zcela spokojena s tím, že se Clarisse Crémer ani Tanguy Le Turquais nedopustili pochybení.

Obvinění Clarisse Crémer se odmítá.

Obvinění Tanguyho Le Turquaise se odmítá.

Vytisknout
782

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu