Problémy v Chorvatsku (plné znění)
Přinášíme vám kompletní překlad článku německého časopisu Yacht. Článek pojednává o zadržování jachet, které dle Chorvatů nemají vyřízené DPH. Za překlad děkujeme Veronice Hrabalové.
Chorvatsko uvazuje lodě na řetěz
09.03.2016 Andreas Fritsch – Celní úřad kontroluje plošně chorvatské maríny kvůli nezdaněným lodím. Majitelům budou zaslány dopisy s pětidenní lhůtou splatnosti.
Již několik týdnů kontrolují úředníci mariny a odstavují lodě, které nepředložili úřadu „celní status“. Majitelé naleznou na své lodi nálepku, která zakazuje majitelům na loď i vstupovat. Mnoho případů je již známo z oblasti Murteru, Poreče, Novigradu, Sea Help informuje o podobných případech také na ostrově Krk.
Poštou je ve spolupráci s německým celním úřadem majitelům lodí zaslán oficiální dopis v němčině a chorvatštině, ve kterém je požadováno zpětné proclení lodi, s možnost odvolání se. V dopise je udána hodnota lodi, k zaplacení 25% daň a k tomu 1,7% celní poplatek. Bizarní na tom je, že je k platbě vyhrazena lhůta 5 dnů, i když v Německu je pravidlem pro tyto případy lhůta 30 dnů.
Z tohoto přístupu jsou teď překvapeni všichni majitelé vlastnící lodě, které v době přístupu Chorvatska do EU zde již byly déle než 8 let. Tyto lodě jsou od tohoto zpětného proclení osvobozeny. Přesto chorvatské úřady prosazují názor, že by i tito majitelé měli doložit kompletní celní prohlášení v Chorvatsku. Mezinárodní evropské papíry, takzvaný T2L dokument, který může být vystaven německým úřadem, Chorvatům nestačí.
Pro Karla-Heinze Beständig, autora 888 Přístavů a zátok, je toto v rozporu s předpisy EU. „Jsou majitelé, kteří mají od německých úřadů, po tom co písemně doložili, že jejich loď byla proclena, evropský dokument, který speciálně zavedla EU jako daňové přiznání. To by mělo chorvatským úřadům stačit, jiné státy ho také akceptují!“
Němci radí majitelům, za každou cenu podat proti tomuto rozhodnutí odvolání. Jelikož jejich loď je více jak 8 let zdaněná. „Odvolání může být napsáno také v německém jazyce a doručeno hlavnímu celnímu úřadu, od kterého dopis pochází. Zkusil bych to i přes to, že byla překročena lhůta 5 dnů. Existují různé okolnosti, které umožňují lhůtu prodloužit.“
Ti, kteří nechtějí jednat s úředníky osobně, se mohou obrátit na „agenty“, kteří tuto agendu převezmou. Samozřejmě si také za toto nechají zaplatit odpovídající částku – 200 až 800 Eur. Misko Milosavljevic z Yacht-Pool Kroatien vysvětluje, proč jsou tyto služby tak nákladné: „Celní úřad požaduje celou řadu papírů – vedle zápisu do obchodního rejstříku a smlouvy s marinou, fotky lodě, číslo motoru,… Obstarání papírů a úřední procesy jsou časově náročné. Po zkušenostech odborníků v tomto případě pak zapíše celní úřad zpětné zdanění hodnoty lodě na Schwacke (omlouvám se, ale tohle opravdu nevím co je) listinu.
10080
Související články
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Motorový člun těžce zranil plavkyni
Na Murteru v Betině 72letý Němec na gumáku s motorem cca 150 metrů od břehu nalétl na 47letou plavkyni a těžce ji zranil.
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
Po řádění skútru zraněná žena na Koločepu
V sobotu muž na vodním vlétl mezi zakotvené lodě u břehů ostrova Koločep u Dubrovniku. Jedna žena byla v důsledku toho zraněna.
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Jsou místa, kde se kotevní bóje nacházejí blízko pobřeží a jachty se vážou přídí na bóji a zádí na břeh. Příkladem je zátoka Brbinj, o které jsme před dvěma dny psali v souvislosti nehodou. Jak vypadá instalace a jak se na bóji váže?