Jan Koukal / čtvrtek 7. dubna 2016 / Kategorie: Technika plavby Jak nezničit kotevní vrátek Pokračujeme v našem miniseriálu o kotvení. Po délce kotevního řetězu jsme probrali způsob, jak správně zakotvit. Nyní se podíváme, jak při kotvení nezničit kotevní vrátek. Odlehčení vrátku Kotevní vrátek je robustní součást lodního hardwaru, to ale neznamená, že se k němu nemusíme chovat slušně. Vydrží sice hodně, ale slušné chování mu životnost ještě prodlouží. První, co pro vrátek můžeme udělat, je, že na něm při kotvení loď nenecháme viset. Standardně po zakotvení zůstává kotevní řetěz na vrátku, na který je tak přenášeno namáhání z kotevního řetězu. Za klidného počasí to není problém, namáhání je zanedbatelné. V silném větru jachta na kotvě tancuje ze strany na stranu a namáhání vrátku je značné. Abychom se tohoto vyvarovali, použijeme krátké lano, na jehož konci je masivní hák, do kterého je možné řetěz zaseknout. Po vypuštění kotvy se přesvědčíme, že tato drží. Pak vezmeme lano s hákem a před příďovým kováním hákem zachytíme řetěz a lano vedeme přes kotevní kování na vazák na přídi. Po uvázání lana povolíme na vrátku kotevní řetěz, až se prověsí. Přeneseme namáhání z vrátku přes lano na vazák nebo vazáky. Pomoc při vytahování Při vytahování kotvy si budeme pomáhat motorem. Platí to především při silném větru. Pomocník na přídi, který vytahuje kotvu, ukazuje kormidelníkovi, kterým směrem vede kotevní řetěz. Kormidelník pomalu jede kotvě vstříc. Stačí mírně popojet vpřed a setrvačnost již ostatní učiní za nás. Stačí držet směr. Velké namáhání na vrátek může nastat, je-li kotva zaryta do velmi soudržného dna (například jíl). V takovém případě se ji nesnažíme ze dna vyrvat vrátkem, ale zkrátíme řetěz, a jakmile vidíme, že vrátek začíná mít se zatížením problémy, přestaneme navíjet a přejedeme motorem opatrně přes kotvu. Vytrhneme ji tak ze dna motorem jachty a nezatěžujeme tolik vrátek. Opatrnost nakonec Při vytahování kotvy na palubu dáváme pozor v samotném závěru. Největší šok vrátku způsobuje zaražení jeho běhu při doražení kotvy do kotevního kování na palubě. Jakmile je kotva nad hladinou, popotahujeme ji vrátkem po jednotlivých decimetrech. Máme-li ji již na palubě, je nejlepší ji zasadit na své místo do kotevního kování rukou a stejně tak rukou dopnout řetěz. Vyhneme se tak tvrdému nárazu na vrátek a jeho lože v případě nepozornosti 7508 Tagy: kotvamanévrykotvení Související články Kritická situace v přístavu Kritická situace v přístavu Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím? Kotvení na velkých hloubkách Kotvení na velkých hloubkách Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu. Kolik je třeba kotevního řetězu Kolik je třeba kotevního řetězu Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Kritická situace v přístavu Kritická situace v přístavu Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
Kotvení na velkých hloubkách Kotvení na velkých hloubkách Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu Kolik je třeba kotevního řetězu Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?