Elektromotor na dinghy
Na konci srpna jsem v Marina di Scarlino vyměnil posádku, vesele si vykračuji po molu F ke své lodi, která je menší, starší a pomalejší než většina ostatních, když mě zarazila jedna věc. Na 9 metrů dlouhém cruiseru vidím na dinghy elektromotor. Původně jsem si myslel, že takové nápady mám jen já, ale jak vidět asi ne. Občas prostě někdo musí ohmatat slepé uličky lidského poznání a říct světu, tudy ne, přátelé.
Co mě kdysi vedlo k nákupu elektromotoru na dinghy
Na motorové jachtě není obvykle problém s energii a dobíjením, krom toho dobít akumulátor ze sluníčka, se jeví jako dobrá alternativa. Motor je lehký, je s ním snadná manipulace a navíc jsem si říkal, že nebudu mít strach pustit na člun samotné děti, protože to přeci nejede.
Na gumáku cca 2,4m jsem testoval jednu sezónu motor Haswing o tahu 55 lb.
Poznatky z praxe
Montáž motoru je opravdu snadná, motor neváží ani 5 kg. Bohužel ho člověk musí z něčeho napájet. Standardní aku 12V / 40 Ah váží cca 20 kg, což je ve výsledku horší než většina spalovacích motorů do 4 hp.
Nabíjení během dne bylo dle předpokladu bez problému, akorát skipper nesmí zapomenout zapojit akumulátor na nabíječku. Výdrž na 40 Ah akumulátor adekvátní, skutečně to stačí na běžný provoz lodě zakotvené v zátoce cca 500 m od břehu několikrát za den tam a zpět.
Kde je tedy to očekávané proti. Plně naložený člun to rozpohybuje na klidné vodě tak, aby se dalo doplout. Problém se skrývá ve slovech „na klidné vodě“. Málo zatížený člun (jedna osoba) dokáže jet i proti vlnám cca 30-40 cm, ale je to dost zdlouhavé. Pokud odjedete do restaurace a vracíte se po bouřce a potřebujete s plným člunem překonat vlny u břehu, je to prakticky nemožné. Než se člun rozjede, dvě vlny co vám hrknou dovnitř, zaplaví baterku a vy začnete přemýšlet, jestli to baterka dá v té slané vodě alespoň do půlky cesty, nebo jestli se máte vrátit na břeh, člun vylít a vše si zopakovat.
Závěrem
Pokud bych provozoval loď pouze na sladké vodě, asi bych elektromotor zvažoval jako vhodnou alternativu. Pro ale hovoří jen cena a možná ekologické smýšlení. Pokud se chci posunovat po moři, které není vždy klidné, použití podobného elektromotoru po vlastní zkušenosti nemůžu doporučit.
4467
Související články
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Elektročlun na foilech: rychlost, výdrž a desetinové náklady
Uplout za 24 hodin 420 námořních mil? Takovou porci zvládnou třeba posádky jachet IMOCA či velké trajekty. Málokdo by ale tento výkon s průměrnou rychlostí 17 uzlů očekával od malého člunu poháněného elektrickým motorem.
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Jak se vyvarovat chyb na nafukovacím člunu
Stalo se vám, že posádka odplula na nafukovacím člunu 150 metrů od lodi a motor chcípnul? Teprve pak zjistila, že bez nádrže to nepojede? Pokud nestalo, vězte, že se to dříve či později stane. Nafukovací člun, kterému se také říká dinghy, je obvykle brán za dětskou hračku, se kterou může zacházet každý. Může, ale musí si uvědomit rizika a snažit se jim předejít.Pojďme si nejprve říci základní varování a pak se podíváme na to, co bychom měli dodržovat.
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.