showTop
× Search
Záchrana zmatkující posádky na Makarské
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Bezpečnost

Záchrana zmatkující posádky na Makarské

Včera v noci došlo k dramatu v Makarské. Bóra po půlnoci utrhla jachtu z kotvy a odnesla ji i s celou posádkou na skály u majáku Sv. Petara.

Podle chorvatských médií se jednalo o deset cizinců na palubě. Kotva v bóře jachtu neudržela a velkou rychlostí ji odnesla na skály. Co se týče dalšího postupu, zvolíme poutavý doslovný googlepřeklad: „Vyděšení a bezradní turisté z plachetnice kvíleli, volali o pomoc, ale nakonec jim pomohli Makarani Goran Vranješ a Joze Kumrić, kteří jako první přiskočili k vyděšeným cizincům a vytáhli je na břeh.“

Posádku se tedy díky aktivním místním záchranářům podařilo spasit. Jachta zřejmě dopadne hůře.

Chtěl bych se zde pozastavit nad celou situací a nad bezradností posádky jachty. Na místě jsem samozřejmě nebyl, ale pokusím se o odhad situace a případné poučení z ní.

Jak byla jachta zakotvena

Zátoka Donja Luka v Makarské vypadá na první pohled jako vhodná na kotvení pro běžné jachty. Jistě to bude platit na jaře, v létě však už to bude horší. Velkou část zátoky zabírá zóna vymezená bójemi určená plavcům, kde není možné kotvit. Uvidíte zde. V celé jižní části zátoky pak ji není pro kotvení menších jachet vhodné místo, protože je zde příliš hluboko na bezpečné kotvení s 50 metry kotevního řetězu. Na bezpečné kotvení pak zbývá severní část zátoky u pobřeží.

Vzhledem k tomu, že bóra fouká od severovýchodu (chorvatské zdroje uvádějí, že v noci foukala bóra) nemohla jachta kotvit v severní části zátoky, protože by ji vítr neodnesl na skály k majáku, ale na volné moře.

Je tedy možné, že jachta kotvila na hloubce 20 metrů v jižní části zátoky. V takovém případě se není čemu divit, že kotva nedržela. Uvádí se navíc, že jachta v silném větru splouvala velmi rychle. To znamená, že nebyla dobře zakotvená a měla vypuštěný krátký kotevní řetěz. Je-li vypuštěna dostatečná délka řetězu a kotva nedrží, splouvání je bržděné kotvou.

Nakonec ještě bezradné kvílení a volání posádky o pomoc. Zdá se, že se jednalo o nezkušenou posádku, která byla připravená jen na to nejlepší, řekněme slapské počasí. Bóra, navíc noční bóra, ji zaskočila, zastihla ji v nedbalkách. Místo řešení situace došlo na kvílení…

Vyhnout se noční krizi

Každá noční krizová situace je na jachtě dvacetkrát horší než ve dne. Proto je třeba se snažit takovým situacím předcházet. Dvojnásob, pokud nám chybí zkušenosti. Znamená to pozorné sledování předpovědi, konzervativní styl plavby, pečlivý výběr vhodných míst k nočnímu stání. Mnohokrát jsme již o tom mluvili.

Z jachtingu se stal široce rozšířený způsob trávení dovolené. Bohužel s tím souvisí i to, že se na moře dostává stále větší množství méně a méně zkušených skipperů a naprosto nezkušených posádek.

Je třeba si uvědomit, že jachta není karavan, který ráno najdeme až na naprosté výjimky tam, kde jsme ho večer zaparkovali. Vedení jachty vyžaduje znalosti a zkušenosti. Vyplouvám-li na moře, nemohu spoléhat na to, že počasí bude vždy jen takové, jaké si přeji. Musím být připraven na nepřízeň počasí a osudu, musím být schopen to řešit. A kvílení není řešení…

Proto by se každý měl zamyslet nad tím, jestli jsou jeho zkušenosti k vedení jachty dostatečné, jestli zvládne i něco jiného, než je běžné letní počasí a jestli je schopen zajistit bezpečnost své lodě a posádky. Své rodiny, dětí, přátel. Pokud ne, je lepší a klidnější sáhnout po profesionálním skipperovi a ještě se od něj něco naučit. Nebo se zamyslet nad pokračovacími kurzy, které samozřejmě my nabízíme.

Předchozí článek Ostrý start k Fastnetu
Další článek Polští zloději a Čechy, země kouzel
Vytisknout
2668

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu