Výšky a hloubky v mapách
Pojďme se podívat na různé úrovně hladiny moře. Od jaké hladiny se obvykle značí hloubky, výšky kopců či majáků nad hladinou, nebo podjezdové výšky mostů? Na první pohled to může vypadat složitě, ale jako vše v navigaci je to logické.
Nejprve se podíváme na běžně používané rozdílné výšky hladin
HAT Highest Astronomical Tide nejvyšší astronomická hladina přílivu (nezohledňuje meteorologické podmínky)
MHWS Mean High Water Spring střední vysoká hladina při springu
MHWN Mean High Water Neap střední vysoká hladina při neapu
MLWN Mean Low Water Neap střední nízká hladina při neapu
MLWS Mean Low Water Spring střední nízká hladina při springu
CD Chart Datum mapové datum (nula mapy) také LAT – Lowest Astronomical Tide – nejnižší astronomický odliv
Jak je na obrázku vidět, hloubky jsou značené od CD, tedy od LAT. Logika je jasná, nepočítáme-li meteorologické podmínky, je to nejnižší možná hladina. Obvykle bude hloubka větší.
U míst, která se vynořují nad hladinu jen při odlivu, je jejich výška udávána také nad CD/LAT.
Výška pevniny, majáků a všeho, co je stále nad hladinou, je počítána k MHWS.
A nakonec tu máme mosty, nebo například kabely nad mořem. Zde jde o podjezdovou výšku. Ta je běžně uváděna od HAT, tedy od nejvyšší astronomické hladiny přílivu. Logika je znovu jasná, nebereme-li v úvahu meteorologické podmínky, podjezdová výška by nikdy neměla být menší, než je uvedeno v mapě.
Toto je tedy standard. Na některých mapách se jednotlivosti mohou lišit. Proto je třeba věnovat pozornost titulu mapy.
628
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.