Výšky a hloubky v mapách
Pojďme se podívat na různé úrovně hladiny moře. Od jaké hladiny se obvykle značí hloubky, výšky kopců či majáků nad hladinou, nebo podjezdové výšky mostů? Na první pohled to může vypadat složitě, ale jako vše v navigaci je to logické.
Nejprve se podíváme na běžně používané rozdílné výšky hladin
HAT Highest Astronomical Tide nejvyšší astronomická hladina přílivu (nezohledňuje meteorologické podmínky)
MHWS Mean High Water Spring střední vysoká hladina při springu
MHWN Mean High Water Neap střední vysoká hladina při neapu
MLWN Mean Low Water Neap střední nízká hladina při neapu
MLWS Mean Low Water Spring střední nízká hladina při springu
CD Chart Datum mapové datum (nula mapy) také LAT – Lowest Astronomical Tide – nejnižší astronomický odliv
Jak je na obrázku vidět, hloubky jsou značené od CD, tedy od LAT. Logika je jasná, nepočítáme-li meteorologické podmínky, je to nejnižší možná hladina. Obvykle bude hloubka větší.
U míst, která se vynořují nad hladinu jen při odlivu, je jejich výška udávána také nad CD/LAT.
Výška pevniny, majáků a všeho, co je stále nad hladinou, je počítána k MHWS.
A nakonec tu máme mosty, nebo například kabely nad mořem. Zde jde o podjezdovou výšku. Ta je běžně uváděna od HAT, tedy od nejvyšší astronomické hladiny přílivu. Logika je znovu jasná, nebereme-li v úvahu meteorologické podmínky, podjezdová výška by nikdy neměla být menší, než je uvedeno v mapě.
Toto je tedy standard. Na některých mapách se jednotlivosti mohou lišit. Proto je třeba věnovat pozornost titulu mapy.
1411
Související články
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Mapové plottery, tablety, mobilní telefony. Získat polohu už není umění. Pro bezpečnou plavbu však jsou stále nezbytné znalosti z minulosti.
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Na to je jednoduchá odpověď. Navigátor nemusí přesně vědět, kde zrovna je. Možná se vám to nezdá, ale je to tak. Pro navigátora je daleko důležitější jiná věc.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.