showTop
× Search
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48. Loděnice ve svých materiálech uvádí více komfortu ve srovnání s předchozími modely, více prostoru a moderních technologií. Mluví o orientaci na dlouhé plavby. Pro kupujícího či čtenáře to znamená velká slova. Za každou turistickou jachtou vždy stojí kompromisy. FP48 je označován za nástupce modelu Tanna 47. Patří do nové generace katamaranů, které loděnice postupně představuje. Výrobce novinku prezentuje jako plavidlo vhodné pro plavby s rodinou nebo přáteli i pro delší cesty. Vše s důrazem na adaptabilitu, variabilitu uspořádání a pohodlí. V nabídce jsou i alternativní pohony, hybridní nebo elektrický. Jednou z nejvýraznějších předností FP48 je prostor a propojení interiéru s exteriérem. Kokpit je se salonem propojen 3 metry širokými posuvnými dveřmi. Rozvržení interiéru umožňuje velkou variabilitu – od rodinné konfigurace až po...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Vyplují Rothschildové za rekordem?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Jules Verne Trophy

Vyplují Rothschildové za rekordem?

Trimaran Edmond de Rothschild se připravuje na vyplutí. Na semaforu týmu Gitana svítí oranžová, která znamená, že vyplutí je možné v intervalu 48 a 72 hodin. Před týmem je nejdelší z rekordů, plavba kolem světa. Na konci plavby je ukryta unikátní Jules Verne Trophy.

Tým Gitana se připravuje na vyplutí. V této chvíli je nejdůležitější osobou weather Router Marcel van Triest, který pro tým připravuje meteorologické zajištění rekordní plavby.

Co je teď nejdůležitější?

Marcel van Triest nyní musí vzít v úvahu několik věcí. V první řadě je to počasí v Biskaji a na cestě do pasátu. Dále jde o rovníkové tišiny, které dokážou být nepříjemnou brzdou. Třetí překážkou je tlaková níže nad svatou Helenou v jižním Atlantiku.

Image
V Biskaji a cestou do pasátu je ideální severozápadní vítr. Ve středu bude přecházet přes den přes Biskaj fronta a za ní přijde severozápadní vítr, na který tým čeká. Pak by měla následovat rychlá pasáž směrem k Azorům, halza a let na jih směrem ke Kapverdům.

K rovníkovým tišinám je to necelých 3000 mil. To by mohl trimaran vybavený foily zvládnout za 3,5 dne.

zdroj Windy

zdroj Windy

Ideální situace na jihu Atlantiku.
Následovat bude otázka, co na jihu Atlantiku. Zde je možné si výrazně zkrátit trasu, pokud se tlaková výše nad Svatou Helenou odsune k východu a místo ní se od rohu Brazílie vydají na cestu k jihovýchodu tlakové níže s frontami. V takovém případě je možné si výrazně zkrátit plavbu do Indického oceánu. Zkratka může znamenat skoro 1000 mil k dobru.

zdroj Windy

zdroj Windy

Cestu blokuje tlaková výše.
Vše je tedy závislé na počasí. Skippeři trimaranu Franck Cammas a Charles Caudrelier sledují spolu s weather routerem Marcelem van Triest počasí a to především počasí na jihu Atlantiku, které je samozřejmě mnohem náročnější přesně predikovat, protože je časově dále vpředu. Pokud bude šance na rychlý sestup na jih a do Indického oceánu, tým vypluje.

V současnosti jsou všichni členové šestičlenného týmu v Lorientu a absolvují oblíbené PCR testy na COVID. Proti jiným letům nová povinnost… Laťka, kterou chtějí členové Rothschildova týmu přeskočit, je položena na 40 dnech a 23 minutách.

2773

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu