Uvolnění zamotaného lana na vinšně
Při obratu rychle přetahujete otěž geny. Dotáhnete ji klikou. Najednou ale zjistíte, že otěž na vinšně je zamotaná. A že ji nelze uvolnit.
Co dělat? Za volný konec lana můžete škubat, jak chcete. Uvolnit nejde. Tak jak si v takové chvíli počínat?
Je několik možností, jak situaci řešit
1 - Stačí umět správný uzel a napnutou otěž odlečíme. Pak již jen lano na vinšně rozmotáme.
Správný uzel se jmenuje prusík. Na videu vidíte jiný typ uzlu, ale to je ve výsledku jedno. Uzel se liší, ale jinak je postup stejný.
Na lano, které potřebujeme povolit, navážeme druhé lano za použití prusíkova uzlu. Druhé lano natáhneme na vinšnu a dotáhneme ho. Zamotané lano se uvolní a vítězství je naše. Bez násilí, bez rizika.
2 - Další možností je přetáhnout volný konec namotané otěže na volnou vinšnu a vzniklý problém vyřešit silou. Není-li otěž příliš dotažená, jde to celkem dobře. Pokud je tahu na otěži příliš, nemusí to být řešení. Tedy znovu prusík.
3 - Nekdy se ale stane, že k zamotání dojde ve chvíli, která je nejméně vhodná. Potřebovali jste udělat obrat, jste kousek od břehu a nyní toto. Času je málo, nebezpečí ohromné. V takové chvíli je nejlepší vzít nůž, doběhnout k oku na geně, kde je otěž přivázaná a otěžové lano přeříznout. Škoda lana. Na druhou stranu jde jen o 40 cm a po obratu otěž znovu přivážete.
Tento a další druhy uzlů najdete v knize Přístavní manévry.
11713
Související články
Hlavolam jménem vinšna
Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.