showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Trimování jednoduše - názvosloví

Trimování jednoduše - názvosloví
Vojtěch Sládeček

Trimování jednoduše - názvosloví

Pojďme se společně podívat na principy a způsoby trimování plachet. Pro začátek je dobré si připomenout obecné názvosloví, kterému je třeba rozumět, abychom věděli, o čem se vlastně bavíme.

TAKELÁŽ

Jde o kompletní „oplachtění“ lodi, tedy o vše, co dělá plachetnici plachetnicí. Takeláž můžeme obecně rozdělit na pevné lanoví, pohyblivé lanoví, kulatiny a plachty.

PEVNÉ LANOVÍ

Jedná se primárně o způsob fixace stěžně. Tedy o systém „lan“, které nám pomáhá udržet stěžeň ve vertikální pozici. V příčném směru vůči trupu plachetnice hovoříme o tzv. vantech. V podélném směru hovoříme o tzv. stězích. I když se jedná o pevné lanoví, na moderních lodích často najdeme jednu výjimku v podobě dotahovacího zadního stěhu. Jedná se o velmi důležitý trimovací prvek, který nám umožňuje ovládat nejenom průhyb stěžně.

POHYBLIVÉ LANOVÍ

Obsahuje veškerá lana, která jsou v „pohybu“, tedy nám pomáhají ovládat, nastavovat, vytahovat, napínat, refovat. Zjednodušeně řečeno, jde o všechna lana svedená do kokpitu, nebo na stěžeň, která slouží k ovládání a nastavování plachet.

KULATINY

Obecný název pro stěžeň, ráhno a případně další pomocníky- pně, či čelen. Například spinakerový peň, nebo vysouvací spritčelen, na který se upevňuje přední roh genakeru.

PLACATINY

Kuriozitka ze světa okruhového jachtingu. Zahrnuje naopak ploché věci - typicky kačenu (ploutev) a kormidlo (kormidelní list). To jen pro zajímavost. Na velkých jachtách se s tímto termínem nesetkáváme.

Trimování takeláže

PEVNÉ LANOVÍ

K trimování pevného lanoví se mnozí jachtaří nedostanou. Jedná se o poměrně složitou disciplínu, která již vyžaduje určitou zkušenost a většinou doporučení výrobce. Obecným cílem je nastavení vyváženého napětí na vantech a regulace záklonu pomocí předního stěhu. Nezbytným pomocníkem je tzv. tension metr. Který pomáhá měřit jednotlivé napětí.

Boční vanty bývají často rozvětvené na podružné, či kratší vanty. Každý z nich má svoji důležitou funkci. Většinou je označujeme jako:

V1- Vertical 1- vedou z paluby až nejvýše na stěžeň. Mohou být rozděleny u sálingů, pak se jedná o V2,V3,V4.

D1- Diagonal 1- Nejnižší diagonální spoj mezi palubou a stěžněm pod prvním sálingem

D2- Diagonal 2- většinou kombinují spoj mezi sálingem a stěžněm. Mohou tedy např. vést od paluby, přes první sáling a končí pod druhým sálingem na stěžni.

ZADNÍ STĚH

Štelovací zadní stěh je klíčovým trimovacím prvkem, který nám umožňuje dynamicky pracovat jednak s prohnutím stěžně a zároveň s napětím předního stěhu. Je tedy potřeba si uvědomit, že práce se zadním stěhem bude ovlivňovat více věcí. V první řadě nám ovlivňuje samotné prohnutí stěžně a to nám zásadně ovlivní tvar hlavní plachty. Bude se znatelně vyplošťovat, hlavně v její střední části. Zároveň se ale zákonitě bude posouvat břicho plachty více dozadu. Pokud tedy počítáme s tím, že chceme prohnout stěžeň, typicky na stoupačku v sílícím větru, je třeba po dopnutí zadního stěhu nezapomenout na posunutí břicha plachty zase více dopředu. Toho docílíme zvýšením napětí na výtahu hlavní plachty, nebo ještě lépe zvýšením tahu za cunningham, pokud je tím loď vybavena.

322

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu