showTop
× Search
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost? Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později. Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více. Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu. A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada. Proto při plavbě na...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Švýcaři na čas
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Švýcaři na čas

Dva roky zpět švýcarský tým Alinghi Red Bull Racing stanovil termín, kdy bude hotova jejich první loď pro Americký pohár BoatOne. A co byste řekli? Na den, na hodinu přesně ji zapakovali v loděnici a poslali na cestu do Barcelony.

Přesnost je hezká věc. Jen nevím, jestli tato švýcarská akurátnost nedělá život trochu nudný. Bez překvapení. Řeknou-li vám na jihu Evropy (myslím kdekoli na jihu Evropy, zdá se mi to jako obecná jižní vlastnost), můžete přijet kdykoli, vaše loď je připravená, znamená to, že by bylo lepší, kdybyste jim dali ještě trochu času. Seberete-li se a vyrazíte-li hned, zřejmě budete překvapeni tím, že to tak vlastně není, že je třeba si vzít hotel a nechat práci dodělat.

No a o takováto překvapení se v případě Švýcarska přichází…

Ale vraťme se k Americkému poháru. BoatOne opustila 26. února loděnici na břehu Ženevského jezera ve švýcarském Ecublens. Nyní je přepravována kamionem přes Francii na týmovou základnu v Barceloně.

Nová AC75 byla podle oficiálního závodního protokolu postavena ve Švýcarsku, tedy v domovské zemi klubu Société Nautique de Genève, který tým zastupuje. David Nikles, který měl stavbu lodě na starosti, řekl: „Měli jsme daný termín, který se za dva roky nezměnil. Navzdory všem výzvám, které při stavbě podobné lodě přicházejí, jsme ho dokázali dodržet."

Alinghi Red Bull Racing zatím trénuje na BoatZero, která je původně z Nového Zélandu. Dále tým provádí testování dvou lodí na menších AC40.

Nový AC75 se se musí vejít do stejných box rule pravidel, jako lodě pro 36. Americký pohár, ale tentokrát bude na palubě osmičlenná posádka. Nová BoatOne bude představena veřejnosti nejdříve 5 dubna.

AC75, parametry


Délka trupu        20,7 m
Šířka trupu          5 m
Ponor v přístavu              5 m

Výška stěžně      26,5 m
Výtlak    6,2 T
Dvouplášťová hlavní plachta       145 m² maximum
Hlavová plachta               90 m² maximum
Rychlostní rekord            53,3 uzlu
Posádka              8 osob (700 kg)

1134

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu