showTop
× Search
Správné kotvení
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Správné kotvení

Už víte, kolik je třeba vypustit kotveního řetězu. Dlouhý řetěz ale není vše. Kde jeden dokáže zakotvit, jinému se stejná kotva nechytí. Jak na to?

První co budeme pro kotvení hledat, je ideální hloubka. Již jsme si řekli, že na standardních charterových jachtách půjde o hloubku cca do 10 metrů.

Pro zakotvení není ideální skalnaté dno (kotva buď nebude držet, nebo naopak nepůjde vytáhnout), ani dno porostlé mořskou trávou (kotva obvykle po trávě klouže). Hledáme tedy písek, nebo bahno. Jak poznáme po příjezdu do zátoky písek od mořské trávy? Světlé fleky ukazují na dně písek, tmavé jsou tráva. Kotvu budeme házet do světlé barvy.

Postup

Najdeme si místo, na kterém chceme zakotvit. Připlujeme znovu, tentokrát již přídí proti větru. Na vybraném místě začneme spouštět kotvu. Jakmile je kotva na dně, začneme pomalu couvat po větru. Pomalu couváme proto, aby se kotevní řetěz natahoval, ale abychom nepohybovali kotvou, dokud nebude vypuštěno řetězu potřebné množství.

Blížíme se vypuštění požadované délky řetězu. Zařadíme neutrál a couváme již jen setrvačností. Jakmile přestaneme řetěz vypouštět, ten se pomalu napne a pokud kotva drží, zastaví loď. Jachta je přitažena řetězem zpět ke kotvě. Opět zařadíme zpátečku a pomalu ještě jednou řetěz napneme. Jakmile je napnutý (poznáme podle toho, že se loď zastavila a začala se točit), přidáme plyn a vyzkoušíme, jestli kotva opravdu drží.

Teprve po této zkoušce si můžeme být zakotvením jistí a můžeme v klidu spát.

Vyvarovat se rychlosti

Často je postup skipperů při kotvení správný, chybují jen v tom, že couvají při vypouštění kotvy příliš rychle. Jsou netrpěliví. Vypouštěnou kotvu přitom táhnou po dně. I kdyby kotva nakonec chytila, budou stát na jiném místě, než si vybrali.

Další chybou je, že sice je kotva na dně na správném místě, ale jachta couvá příliš rychle při zarývání kotvy do dna. Potom se na méně vhodném dně stane, že se kotva nestihne zarýt do dna, ale je na boku po dně tažena.

Proto je při kotvení hlavní zásadou, vyvarovat se rychlosti a při zakotvení si dát na vše čas a všechny manévry dělat pomalu. Výsledky pak jsou mnohem lepší.

Rada na závěr

Pokud zkouška zakotvení dopadne špatně a kotva nedrží, máme tři možnosti. První je vypuštění delšího řetězu. Druhou možností je vytažení kotvy a volba jiného místa k zakotvení na stejném kotvišti a třetí variantou je vyhledání jiné zátoky.

Nikdy se nespokojte s tím, že ta kotva vlastně trochu drží. Párkrát se sice nejspíše nic nestane, pak ale jednou …

Předchozí článek Český žhář, potopený český katamaran a náraz do Mljetu
Další článek Kdy přichází bouřky?
Vytisknout
20470

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Kostky jsou vrženy

Startovní pole se rozdělilo. Milan Koláček, Pierre Brasseur a většina startovního pole míří na jih. Největší favorité závodu vsadili na severní variantu trasy. Co to znamená?

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu