Souboj s bouří u Islandu
Hrozivá bouře donutila organizátory změnit trať Vendée Arctique. Změny byly nakonec dvě. Nejprve byl zrušen Island levobokem a byla ustavena brána na východě ostrova. Sílící bouře ale nakonec změnila i tyto plány. Ze závodu se stal boj o přežití.
Podíváte-li se na poryvy ve Windy pro oblast jižně od Islandu, uvidíte, že v noci na sobotu bude vítr atakovat 60 uzlů. To nejsou podmínky na závodění, to je boj o přežití. Když k tomu navíc přidáte teploty pod 10°C (vzduch i voda), je to zabijácká kombinace.
Vedení Vendée Arctique se muselo s hrozivou situací vypořádat. Nejprve bylo vynecháno obeplutí Islandu. Na severní straně ostrova by závodníci byly vystaveni ledové severní bouři, které by je tlačila na nehostinné pobřeží. Nebylo by kam uhnout. To by byla nebezpečná kombinace. Proto brána na východě ostrova a otočka zpět na jih.
Bouře ale dále sílila a začalo být jasné, že i toto je přílišné riziko. Nakonec vedení regaty sáhlo k jejímu přerušení v bráně na východě Islandu. Zapíší se časy průjezdu a závod se přeruší. Po zklidnění situace závodníci odstartují z brány v pořadí a se ztrátami, které měli na vedoucího Dalina. Po průjezdu branou je na závodnících, jestli budou hledat úkryt na břehu, nebo přečkají bouři na moři.
Charlie Dalin projel branou jako první. O čtyři hodiny zpět zaostal Jeremie Beyou. Třetí Thomas Ruyant je 40 mil od brány. Z dalších závodníků Benjamin Ferré má do brány 125 mil, 170 mil Guirec Soudée a Louis Burton.
Polohu lodí najdete zde.
1471
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.