showTop
× Search
Pyrotechnika na lodi a její použití, 3. část
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Bezpečnost

Pyrotechnika na lodi a její použití, 3. část

V minulé kapitole jsme se věnovali použití ručních nouzových pochodní, jako jedné z variant pyrotechnických nouzových signálů. Dnes navážeme další možností, která bývá běžnou součástí pyrotechnické sady na plavidle. Řeč bude o nouzové padáčkové raketě.

Stejně jako u předchozího článku se v první řadě doporučuje kontrola expirace, která je uvedená na obale. Dále je pak dobré se seznámit s ovládání daného typu.

Raketa má opět dva konce, jeden aktivační, druhý připravený pro výstřel. Některé modely dělají i víčka s rozdílnou strukturou, horní hladké a spodní aktivační hrubé, aby bylo možné je od sebe poznat i po tmě. Horní konec se zpravidla před aktivací nesundává, oddělá se jenom spodní část, kde se nachází aktivační mechanismu. Nejčastěji se setkáme s odtrhovacím lankem, který raketu aktivuje. Dále jsou pak na trhu různé otočné, nebo páčkové mechanismy. Vše velmi intuitivní.

Výstřel by se měl provádět vždy po větru a úhlem 45° při vyšší oblačnosti a úhlem 35° při oblačnosti nízké, aby se světlice neschovala v mracích. Po výstřelu vyletí pochodeň s padáčkem do výšky cca 300m a jasné světlo cca 30 000 candel, které hoří zhruba 40 vteřin, se pak na padáčku pomalu snáší dolů. Při dobré viditelnosti je padáčková raketa vidět na vzdálenost cca 30 mil, tedy zhruba 55 km.

Její použití již tedy není limitované tím, že mám zachránce na dohled. V optimálním případě by se vždy měly vystřelit dvě rakety po sobě, v určitém časovém intervalu, který není definován. Hlavní důvod dvou výstřelů po sobě je, že okolní lodě si mohou světlice všimnout až později a vůbec netuší, z jakého směru byla raketa aktivována. Zodpovědný pozorovatel si pak připraví dalekohled a náměrový kompas a čeká na vystřelení druhé rakety, která mu udá přesnější kurz k lodi v nouzi.

Závěrem je důležité upozornit, že padáčkové rakety by se v žádném případě neměli používat v případě, že očekávám přílet záchranářské helikoptéry.

 

Předchozí článek První vítězství...
Další článek Hotely na vlnách: Four Seasons staví flotilu lodí
Vytisknout
540

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu