Projedete pod mostem?
Můžete si být absolutně jisti, že projedete pod mostem? Máte-li dva metry k dobru, tak ano. Pokud však jen 20 cm, je třeba se ještě jednou zamyslet.
Pojďme se na problematiku podívat detailněji.
Znáte výšku svého stěžně? Přesně! Nejen od hlavy stěžně k vodorysce, ale od vrcholku nejvyšší antény, od vrtulky windmetru na hladinu? Charterový host asi nemá představu o ceně, ale majitel jachty vám přesně řekne, o kolik se prohnete, pokud ulomíte i jen blbý windmetr.
Výšku nevědí ani mnozí majitelé jachet. A host na charterové jachtě nemá o přesné výšce ani ánung. Ví jen, že Ugljan – Pašman by neměl. K tomu by ale bylo třeba vědět, co je Ugljan a co Pašman).
Základem je tedy přesně znát svoji výšku.
Pokud ji známe a rozdíl mezi výškou stěžně a mostem je 30 cm, můžeme projet?
Obvykle ano...
Zde je třeba si říci, co je hladina HAT (Highest Astronomical Tide), od které se podjezdová výška mostů měří. Jde o nejvyšší astronomický příliv. Tedy nejvyšší hladina přílivu, pokud do ní nezapočítáme meteorologické vlivy. Aktuální výška mořské hladiny je tedy téměř vždy nižší, než je hodnota HAT a průjezd je tedy bezpečný.
... ale
Extrémní meteorologické podmínky však mohou tuto pravdu změnit. Výška HAT je počítána pro průměrný atmosférický tlak. Ten je 1013 hPa.
Tlak vzduchu má na výšku hladiny vliv. Při vyšším tlaku je hladina níže a při nižším tlaku je hladina moře vyšší. Nejsou to nijak extrémní hodnoty, ale při poklesu tlaku o 20 hPa se hladina může zvednout až o 20 cm. To už může být problém.
Podjíždíte-li tedy most, pod kterým nemáte dostatečnou rezervu výšky, myslete i na meteorologické podmínky.
A na závěr k videu. Vsadil bych boty na to, že zde nebyl na vině atmosférický tlak.
10374
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.