showTop
× Search
Proč nejsou dvě kotvy bezpečnější než jedna
Daniel Vodička

Proč nejsou dvě kotvy bezpečnější než jedna

Pozor! Jste na kotvišti a blíží se nečas, myšleno špatné počasí! Uvažujete, že by stálo za to použít druhou kotvu, která by měla učinit vaše stání bezpečnější. Jaký je to nápad?

Nebudeme se nyní bavit o offshore majitelských lodích, které jsou připravené na plavbu do Antarktidy. Mluvíme o běžných charterových lodích a posádce, která má hmmm… Prostě běžné charterové zkušenosti.

Dvě kotvy z přídě do V

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Dvě kotvy do V
Jednou z možností kotvení na dvě kotvy jsou dvě kotvy z přídě do V. Na obrázku to vypadá výborně. Zdá se, že loď bude držena dvojnásobnou silou. Není to pravda. Jachta není gymnasta visící na kruzích. Vítr si s jachtou pohrává a ta visí jednou za jednu kotvu a za chvíli za kotvu druhou. Tahu tak po většinu doby čelí jen jedna kotva. Podobně jako když stojíte na jedné kotvě.

Dvě kotvy do tandemu

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Dvě kotvy do tandemu.
U dvou kotev do tandemu je situace lepší. Na hlavní kotvu přiděláme přes šekl kus řetězu a další kotvu. Když se kotvy zaryjí do dna, zabírají obě. Přídržná síla roste. Potud to vypadá dobře. Přesto bych ani tento způsob nedoporučoval, nebo jen po velmi detailním zvážení.

Proč raději ne

Hlavní problém dvojice kotev je jejich vytahování. Při něm se může stát, že budeme proklínat chvíli, kdy jsme nápad dostali. Problémem je složitá manipulace za složitých podmínek.

Uvažuji-li o podobném opatření, znamená to, že se na nás chystá divoké počasí (Nečas, pardon nečas). Nyní si představte, že jste zakotveni do V, je tu bouřka a kotvy přestávají držet. Je třeba akce. Vytáhnout kotvy. Je nutné si pomáhat motorem, přitom dávat pozor na lano ve vodě. Za světla nic složitého, ve tmě, za bouřky, za silného větru a deště jde o mimořádně riskantní záležitost. Komunikace z přídě na záď je v podstatě nemožná a lano ve vodě je pro loď smrtelným nebezpečím. Namotání lana na lodní šroub znamená téměř jisté ztroskotání. 

U dvojice kotev do tandemu je situace mnohem jednodušší. První kotvu vytáhneme. Nyní stačí chytit řetěz druhé a vytáhnout jí. Nehrozí už sice namotání na lodní šroub, řetěz je jen krátký, ale stále mohou vzniknout škody na majetku a zdraví. Kdo zažil silnou bouřku na kotvišti, při které přestávají držet kotvy, asi si dovede představit, jak nesnadné je na příďovém kování chytit řetěz druhé kotvy a začít jí vytahovat, aby jí bylo možné dostat na palubu a demontovat. V lepším případě to vypadá na záseky kotvou do přídě, v horším případě může dojít ke zranění.

Ani v jednom případě neříkám, že je to nemožné. Je to riskantní, nebezpečné jak pro loď, tak i pro zdraví posádky. Proto raději kotvit jen na jednu kotvu (doufejte, že má vaše loď pořádnou kotvu), nebo se raději při špatné předpovědi zajeďte schovat do přístavu.

Pokud vás zajímá více o kotvení, můžete se podívat na naší online přednášku.

Předchozí článek Jak špinavý je chov mořských ryb
Další článek Kam zmizel český surfař?
Vytisknout
2352

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu