Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Co způsobí napnutí zadního stěhu? Záleží na typu takeláže. Vede-li přední stěh až na vrchol stěžně, dopnutím zadního stěhu jen dopínáme stěh přední. My se ale budeme věnovat takeláži, kde přední stěh končí pod vrcholem stěžně. Jedná se například o 7/8 takeláž. Zde dopnutím zadního stěhu ohýbáme stěžeň.
Při ohnutí stěžně dochází k zploštění profilu plachty. Výsledkem je lepší možnost stoupání proti větru v silném větru je zmenšení náklonu jachty a snížení návětrnosti jachty, tedy zmenšení snahy jachty vyostřit proti větru. Sníží se sice výkon plachty, ale již zmíněné klady převáží.
V silném větru se na stoupačce nebojte a stěžeň prohněte. Jachta se bude méně naklánět a povede se lépe na kormidle.
2847
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.