showTop
× Search
Proč mít kladky na otěžových vozících
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč mít kladky na otěžových vozících

Otěžové vozíky na otěže geny bývají více či méně posuvné. Často ale nejsou vybaveny kladkostrojem s posunem lanem, ale jen kladkou se šteftem, kterou je třeba posouvat rukou. Mnohým to stačí, i když je to málo…

Předozadní pozice otěžového vozíku ovlivňuje správné nastavení geny, respektive její profil a twist, neboli přetočení plachty v její vrchní části. Ideální pozice vozíku se mění podle směru větru vůči lodi, dle síly větru a samozřejmě i podle velikosti plachty (vliv mají i vlny, ale to už bychom zabíhali příliš daleko).  Z výše uvedeného vyplývá, že pozice vozíku za plavby není statická a je třeba s ním pohybovat vpřed a vzad.

Na mnoha cruisingových lodích je vozík posuvný, ale jeho fixace na kolejnici je pomocí šteftu. Posun vozíku je manuální. Takové štelování je pracné a nebezpečné. Bezpečně je možné vozík nastavovat jen odhadem na návětrné straně, kde není otěž v tahu. Na závětrné straně je třeba otěž povolit, zašlápnout a posunout vozík. Obvykle práce pro dva, při které může dojít ke zranění, nebo dokonce pádu přes palubu. Do takové činnosti se obvykle nikomu nechce, proto plachta nebývá správně vytrimovaná. Výsledkem je nejen menší rychlost plavby, ale i menší pohodlí a větší opotřebení materiálu.

Má-li být posun vozíku co k čemu, je třeba takový kladkostroj, který umožní posun vozíku dopředu rukou. V takovém případě už není trimování geny utrpením.

Předchozí článek Bazénové vlny
Další článek Nová sekta na ostrově Žirje?
Vytisknout
4282

Poslední videa


Závodní jachting

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu