showTop
× Search
Proč měnit při výměně motoru šaltpáku
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Proč měnit při výměně motoru šaltpáku

Na jachtě Christine, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme po loňských technických problémech vyměnili motor. Po prvních hodinách na vodě jsme zjistili, že musíme vyměnit i řadící páku, i když fungovala bezchybně.

Na Christine byl loni původní motor Volvo Penta MD2B. Letitý cvalík, blížící se hmotností ke čtvrtce tuny. Po loňských peripetiích s ním jsme se rozhodli pro modernizaci. Hmotnostně jsme se dostali na polovinu. Obyvatelé Smíchovského přístavu ocenili snížení hlučnosti někam blízko k hranici ticha. Starý motor halil záď jachty do kouřové clony. Nešlo ani tak o vadu, jako o vlastnost. Vzpomeňte si na podzimní šedivou pražskou mlhu druhé poloviny sedmdesátých let. Tak to prostě tenkrát bylo.

Foto Daniel Vodička

Foto Daniel Vodička

Čtvrttunový drobeček starý jako Most SNP v Bratislavě.
Motor jsme tedy vyměnili za moderní. Šaltpáka zůstala. Vyměnily se stará bowdeny, ale zbytek zůstal. Nastaly ale potíže s řazením. Původní šaltpáka po neutrálu začala hned přidávat plyn a přitom zařadila rychlost. Moderní řadící páky nejprve zařadí a pak přidají otáčky.

U staré šaltpáky s motorem MD2B nebyl problém se zvyšování otáček při řazení. Důvodem bylo, že motor šel do otáček velmi pomalu. Svoji roli v tom hrál i půl metráku vážící setrvačník.

Nový motor jde do otáček ihned, jakmile řadící a plynová páka zavelí. Ve vyšších otáčkách již není dobré řadit kvalt. Vzhledem k činnosti, kterou vykonáváme, řadíme stále. Proto jsme sáhli po nové šaltpáce. Je od Vetusu a je krásná. Má jedinou vadu. Byla nechutně drahá…

Naší školní lodi ale ohromně sluší.

Máte-li zájem o kurzy přístavních manévrů, máme dvě volná místa na zítra. Ideální pro ty, kteří jedoiu v nejbližší době na moře. A kteří chtějí vyzkoušet náš nový upgrade. 

Předchozí článek Ve čtvrtek dvě volná místa na přístavních manévrech
Další článek Konoba Zure - Lumbarda
Vytisknout
2548

Poslední videa


Závodní jachting

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu