showTop
× Search
Příprava jachty na sezónu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Stavba a údržba

Příprava jachty na sezónu

Tradiční jarní články o přípravě lodí na sezónu využijí letos zkušeností, které mají profesionálové v tomto oboru. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Začneme maličkostí, která při absenci údržby dokáže jachtaře nepříjemně potrápit. Jde o údržbu vinšen.

Vinšna je velmi odolný kus kovu, respektive kovů. I bez pravidelné údržby vydrží pracovat léta. Pak ale v okamžiku, kdy je to nejméně třeba, se vzbouří a odmítne fungovat tak, jak by měla. A bývají to obvykle chvíle, kdy její rozebrání nepadá z důvodu ztráty součástek do úvahy.

	Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Rozebírání vinšny.
Jednou za rok je třeba vinšnu rozebrat, vyčistit, promazat a složit. Různé vinšny znamenají různé způsoby, jak se do nich leze. Jaký je váš systém lze najít v manuálu. Nemáte-li ho, najdete ho bezesporu v hlubinách internetu v tištěné formě. Nebo na Youtube bude video návod…

Zde na fotografiích vidíte rozebrání vinšny Harken na prvočinitele. Většina dílů je dostatečně velká a hmotná, aby vám neunikly skokem. To se může stát až u nerezových pružinek, či větších západek, se kterými hýbou.

Po většinu rozborky tak není třeba žádná speciální pozornost, na pružinky ale pozor.

	Foto Matěj Novák

Foto Matěj Novák

Usazené zbytky starého maziva se solí.
Všechny části vinšny je třeba umýt od staré vazelíny, která je po roce smísena se solí a již nemá své původní vlastnosti. K pečlivému omytí zbytků starého maziva použijeme benzín, kbelík, kartáček na zuby a hadr. Vše omyjeme usušíme a necháme oschnout. Následuje zpětné složení vinšny a její promazání. Nejlepší je použít speciální produkty pro vinšny určené, které nesou označení Yacht Winch Grease. Jedno balení by mělo vydržet na 10 – 15 vinšen. Přílišné množství maziva není ideální, nejlepší je namazat vinšnu… Jak bych to řekl… No… Tak akorát.

Promazaná a znovu zkompletovaná vinšna vám bude bez jakýchkoli závad fungovat celý další rok.

Za sdílené zkušenosti a přehledné snímky děkujeme partnerovi naší série o zimní údržbě, kterým je charterová společnost Yacht Club Praha. V chorvatském Šibeniku provozuje 11 lodí v délkách od 36 do 51 stop. Jedná se o jachty vlastní i lodě v programu charter management.

Předchozí článek Když chování jachty překvapí...
Další článek Jugo, stání u Lastova a nový vítr
Vytisknout
414

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu