Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi, nebo velkými škodami.
Jde zřejmě o nejčastější vážnou chybu, se kterou se můžeme u vyvázaných jachet setkat.
Jachta je k bóji vyvázaná symetricky. Lano vede z vazáku na pravoboku na kruh na bóji a zpět na loď na vazák na levoboku. Je to krásné, symetrické. Tak kde je chyba?
Nebezpečí
Nebezpečná situace nastane ve chvíli, kdy fouká silný vítr. Jachta se pohybuje kolem bóje ze strany na stranu. Jako kyvadlo. Na laně může být v té chvíi tah několika stovek kilogramů. Lano se šoupe v kruhu tam a zpět a je jen otázkou času, kdy se předře. Za silného větru to nemusí trvat dlouho. V té chvíli jachta odpluje po větru. Srazí lodě v cestě (to může být štěstí, protože posádka se vzbudí a má šanci něco udělat) a může skončit na břehu. Loni takto například skončila jedna jachta s českou posádkou při bóře na Kornatech.
Předřené lano na bóji je nebezpečnější, než kotva, která nedrží. Jachta, která vleče kotvu, se pohybuje pomaleji, protože ji kotva brzdí.
Vyvazujeme se tedy vždy zpět na ten samý vazák. Ideálně použijeme ještě druhé lano jako pojistku, které necháme volnější.
O podobných chybách, kterých se mnoho skipperů dopouští, budeme mluvit na online přednášce o přístavních manévrech, které proběhne 1. prosince.
11627
Související články
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?
Jak zabránit nehodě
Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…