showTop
× Search
Pozor na výšky mostů
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Pozor na výšky mostů

Podjezdová výška mostu může být kritický údaj. Na přesnosti zde může záviset výška škody. Od nuly až po desetitisíce euro. Podjezdovou výšku si jednoduše najdeme. Důležité ale je, od jaké hodnoty je označená.

A nemusí to být jednoduché. Zde se podíváme na dvě různé mapy. Jedna je z Holandska, druhá z Chorvatska. Zatímco na holandské mapě je to jednoduché, protože podjezdová výška mostů je od HAT (highest astronomical tide, tedy nejvyšší astronomický příliv), v Chorvatsku je na mapě, kterou máme k dispozici, podjezdová výška od střední hladiny moře.

HAT (nejvyšší astronomický příliv)

Výška mořské hladiny běžně není vyšší než HAT. Výjimkou jsou extrémní meteorologické podmínky, nízký tlak vzduchu, vítr dlouho vanoucí jedním směrem. Sejdou-li se tyto extrémní podmínky se springovým přílivem, výška hladiny může HAT snadno přesáhnout. Dokonce i o desítky centimetrů.

Střední hladina moře

Je-li podjezdová výška značena od střední hladiny moře, je třeba se mít ještě více na pozoru. Za přílivu bude podjezdová výška menší. Vedle přílivu zde může dojít stejně jako v předchozím případě ke zvednutí hladiny z meteorologických důvodů.

Tlak vzduchu

Co se meteorologických vlivů týče, je dobré si pamatovat, že hloubka moře je udávána pro tlak 1013 hPa a změna tlaku o 1 hPa znamená změnu výšky hladiny o 1 cm. Klesá-li tlak, roste hladina a naopak.

Kontrola mapy

Rada na závěr. Pokud se chystáte proplout pod mostem, jehož výška je podobná jako výška vašeho stěžně (pozor na antény a windmetry), doporučuji pečlivě zkontrolovat mapu, včetně údajů o tom, od jaké hladiny je uvedená podjezdová výška.

Jsou na moři situace, kdy se vyplatí věnovat pozornost titulu mapy. 

Poznámka redakce

Vydám-li se z maríny v Sukošanu pod most Ždrelac, tedy do úžiny mezi ostrovy Ugljan a Pašman, a nevím přitom, že po pravé ruce mám ostrov Ugljan a vlevo Pašman, není třeba kontrolovat, od jaké hladiny je výška mostů udávána. Stejně to nepomůže...

Předchozí článek Zelený ven, červený …
Další článek Výsledek kardinálního bludiště
Vytisknout
695

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu