showTop
× Search
Protože je stále dost těch, kteří se s plachetnicemi snaží o nemožné, rozhodli jsme se pro vás vyhledat podjezdové výšky chorvatských mostů. Pokud vám tam budou nějaké mosty chybět, napište nám. Pošlete nám lokalitu, která vám v našem seznamu chybí a případně i výšku daného mostu, pokud ji znáte. A ještě jedno upozornění. Pokud najdete na internetu, že vaše loď má výšku stěžně 16,3 metru, určitě se nevydávejte pod most Ždrelac, který má uvedenu výšku 16,5 m. Nezapomeňte, že na vrcholu stěžně máte ještě instalovanou VHF anténu a sondu větroměru. Ta může mít výšku dalších 0,5 m (některé jsou i delší) a její cena by vás mohla překvapit. V případě, že více zdrojů uvádí rozdílnou výšku mostu, uvádíme tu nižší, případně uvedeme více zdrojů. Všechny uvedené údaje jsou orientační a neobviňujte nás z lámání svých stěžňů. Za informace neručíme. Podívejte se ještě do mapy. Vy jste kapitáni. Mosty jsou seřazeny podle své vzdálenosti k rovníku.   ...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Pozor na častou chybu

Pozor na častou chybu
Daniel Vodička

Pozor na častou chybu

Plachetnice má přednost před lodí plující na motor. Taková je laická interpretace. Platí to ale vždy?

Je mi jasné, že úvodní věta zase zvedne mnohé puritány ze židle. COLREG přeci o žádné přednosti nehovoří… Ano, vím to, ale mnozí si to takto zjednodušují, proto jsem to také použil.

Pojďme ale na situaci, ve které dělají chyby i mnozí zkušení jachtaři. A použiji schválně trochu zavádějící slova. Protože tak se na to v praxi mnohdy nahlíží.

Na obrázku vidíte situaci. Pomalý motorový člun a rychlá plachetnice. Může jít třeba o sportovní plachetnici a starou dřevěnou rybářskou loďku s taktaktak unaveným dieselovým jednoválcem. Nebo jakoukoli jinou motorovou loď, která prostě jen pluje pomalu.

Přibližují se k sobě a hrozí nebezpečí srážky. Která loď má přednost, nebo správně řečeno, která má uvolnit cestu?

Pro mnohé je situace jasné. Motorák se má uhnout, pluje na motor. Plachetnice jede na plachty.

Jaký je vzájemný kurz

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jedná se o předjíždění...
Podívejte se ale na obrázek ještě jednou. Jaký je vzájemný kurz obou lodí? Vypadá to, že plachetnice se přibližuje ze sektoru záďového světla.

To je velmi důležité. Znamená to, že předjíždí. Podíváme se proto na pasáž o předjíždění v pravidlech COLREG.

  • Každá loď předjíždějící jinou loď se musí držet mimo dráhu lodi předjížděné.
  • Loď bude považována za předjíždějící, přibližuje-li se k druhé lodi ze směru , který je více jak 22,5 stupně za traversem. To je v takové poloze, že by v noci mohla vidět jen její záďové světlo.
  • Jsou-li pochybnosti o tom, zda se má považovat loď za předjíždějící, musí se za ní považovat a jednat podle toho.
  • Žádná následující změna ve vzájemném postavení dvou lodí nemůže být důvodem k tomu, aby loď předjíždějící byla pokládána za loď křižující směr.

Nikde se nic nepíše o plachetnicích, o lodích se strojním pohonem. Naše plachetnice se blížila ze sektoru záďového světla. Proto byla lodí předjíždějící. Proto se musí po celou dobu držet mimo dráhu lodě předjížděné. Tím, kdo musí změnit kurz, je tedy plachetnice.

1886

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu