showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Použití otěžového vozíku hlavní plachty

Použití otěžového vozíku hlavní plachty
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Použití otěžového vozíku hlavní plachty

Pluji na jachtě vybavené použitelným (!!!) otěžovým vozíkem na hlavní plachtu. Pracuji v poryvech spíše s vozíkem, nebo otěží hlavní plachty?

Vzhledem k tomu, jak vypadá většina charterových jachet, se jedná spíše o akademickou otázku. Přesto si pojďme říci, jaká je funkce traveleru (jak mu také můžeme říkat). Umíme-li s ním pracovat, výrazně si usnadníme práci.

Traveler má dvě funkce: nastavuje úhel ráhna vůči větru a pomáhá řídit loď. Ovlivňujeme jím návětrnost lodi, má tedy vliv na kormidlo, a náklon v poryvech. Otěží hlavní plachty nastavujeme přetočení horní části plachty, tedy twist. Následně pomocí traveleru nastavíte ráhno tak, abyste dosáhli maximálního výkonu a měli pod kontrolou kormidlo a náklon.

Při středním větru začíná být třeba práce s travelerem, abyste udrželi loď na uzdě. Když se příliš naklání a kormidlo se stává návětrné, můžete povolit traveler, abyste vypustili přebytečný výkon.  Poloha ráhna vzhledem k ose lodi přestane být důležitá. Ve středním větru pracujte s travelerem agresivně, abyste udrželi správný tlak na kormidle. Při příchodu poryvu popusťte rychle traveler, ale pak buďte připraveni ho dotáhnout zpět, jakmile se počáteční síla nárazu rozptýlí a změní se v dopřednou rychlost místo náklonu. Pokud ho necháte příliš dlouho povolený, přijdete o možnost možnost stoupání, jakmile zrychlíte. Ve středním větru bude rozsah nastavení traveleru široký, od ráhna v ose jachty, až po krajní polohu v závětří.
Traveler je trimovací prvek pro "jemné doladění" výkonu. Pokud změny rychlosti větru nejsou příliš velké, práe s travelerem postačí a usnadní práci kormidelníkovi. Krása použití traveleru je v tom, že se nemění twist hlavní plachty (ovládaný hlavní otěží), ale pouze celkové množství výkonu.

 

1579

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu