showTop
× Search
Marína v Zadaru trpí. Příjemnému přístavu v centru hezkého města se nedostává údržby. V posledních letech se stará lučka uprava a ta preferuje jednosměrný pohyb peněz do pokladny. Na fotce je výsledek. Marína již druhým rokem nemá provozovatele. Proto spadla pod lučku upravu. Soutěž na provozování přístavu již proběhla, vítěz je známý, rozhodnutí bylo napadeno. Tak se čeká… Má to své výhody, kterých si mi, kteří v maríně strávíme nejméně 2 měsíce v roce, velmi vážíme. A proto je nezveřejňujeme. Nejinak tomu bude i nyní. Ale i nevýhody… Marína strádá. Toto pachole se ulomilo v noci. Dana Přívaru, našeho nejoblíbenějšího instruktora, vzbudilo v noci razantní škubnutí. Nejprve se zdálo, že je vše v pořádku. Až nakonec si všiml, že pachole se polámalo. Tak lano uvázal za kandelábr a šel zase spát. I takové věci se dějí. Vždyť nedávno se na Murteru zlomilo dokonce molo…

Co Milana čeká po startu?

Závod, který Milana s Pierrem čeká, bude extrémně náročný. Podívejte se na několik momentů, několik front, které budou muset projet. Dnes to vypadá, že to bude fronta za frontou nejméně za...

Bude to brutální…

Jsme v Le Havre v místě startu Transat Cafe L´Or. Přešla fronta, tlaková níže, déšť, vítr v poryvech až 50 uzlů. Milan Koláček v neděli startuje s Pierrem Brasseurem...

Poslední videa


Závodní jachting

Poslední den před startem…
Daniel Vodička

Poslední den před startem…

Zítra startuje doublehanded závod přes Atlantik. Loď Milana Koláčka je připravená, od včerejších 1800 už musí být jachty v závodní konfiguraci. Jídlo, voda, plachty, veškerá bezpečnostní výbava, metanol pro palivový článek. Vše na palubě. I když předpověď je stále divoká…

Dnes ráno jsem odjížděl z Le Havru, z místa startu Transat Cafe L ˇOr. Před šestou ranní chodila jedna přeháňka za druhou. Silný vítr a déšť, který vás během minuty promočí na kůži. Silný vítr, i když nejslabší v posledních dnech, hnal vodu v ovzduší vodorovným směrem. Při ranním přechodu fronty sílil na 40 uzlů. Během dne zeslábne na 25. Zítra v době startu zesílí v poryvech ke 30, kolem půlnoci nad 40. Do toho déšť.

Těžká noc z neděle na pondělí

Noc na pondělí bude temná, vlhká a těžká. Navíc bude startovní pole proplouvat kolem Cap de la Hague. Je to místo, kde teče extrémní přílivový proud o rychlosti i více než 10 uzlů. Podle výpočtů poplují Milan Koláček s Pierrem Brasseurem kolem mysu v protiproudu. Proto se budou muset držet co nejvíce u pobřeží, na mělké vodě, kde je proud nejslabší. Mělká voda ale má i svá rizika…

Další tlakové níže

Další tlaková níže s frontálním systémem bude na naše závodníky čekat západně od Bretaně. Znovu silný vítr a déšť, náročné podmínky. Fronta je klíčové místo pro další průběh závodu. Kdo ji správně projede, získá. Taková by měla být situace až k Azorům. Více než týden trvající extrém.

V bubnu na býčím hřbetu

Těžko slovy popsat, co na závodníky čeká. Závodní jachta Class40 je jak veliký buben, na kterém hrají při stoupačce vší silou vlny. Vy jste zavřeni v bubnu. Do toho je bicí nástroj naložený na hřbetu zdivočelého býka. Při jakémkoli pohybu se musíte držet, musíte dávat pozor, aby nedošlo k pádu a zranění. I zkušení běžní jachtaři jsou zaskočeni brutalitou závodní lodě plující na stoupačku. Každý pohyb je na hraně lidských možností, pokud vítr sílí nad 25 uzlů. Tentokrát zafouká přes 40.

Zkuste si to představit

Image
Milan Koláček představuje účastnící se jachty
Představte si, že místo sezení doma, nebo v kanceláři, na sebe navléknete žluťáky a vyrazíte na moře. Je zima, chodí časté přeháňky, váš svět je skloněný po větru, od přídě vás kropí hasičskou hadicí. Vlny až 3,5 metru. A přichází tmavá noc. Střídačka za kormidlem, kde se budete měnit po hodině. Hodina spánku, hodina nahoře. Kolem soupeři, nákladní lodě. Musíte jet na plný plyn! Přitom najít tenkou hranici mezi plným plynem a výdrží materiálu. Jinak nemůžete uspět. Takových, jako jste vy, je jen ve vaší kategorii dalších 41oupeřících týmů. Všichni chtějí uspět.

Přitom nejde o jachtu, na kterou jste zvyklí. Žádný sprayhood, žádné bimini chránící před deštěm. Žádná kuchyně, salon, suché kajuty, topení. Jen sofistikovaný závodní nástroj, kde je vše podřízeno rychlosti. Člověk? Ten se musí přizpůsobit.

Navíc tady nejde o dvě rozjížďky za den, nebo o etapu trvající dva dny. Před startovním polem jsou možná i tři týdny na oceánu.

Toto je sport, který připomíná masochismus. Musíte mu obětovat vše. Nedělá se pro peníze. Musíte mít touhu to udělat, musíte chtít být lepší než ostatní než ostatní nejlepší offshore jachtaři.¨Milan Koláček do světové špičky patří. S Pierrem Brasseurem mají před sebou vrchol sezóny. A bylo by skvělé, kdyby mohl pokračovat i příští rok. Kdybychom i nadále mli chlapa ve světové špičce.

Zítra to začíná. Zde od 0945 budou závodní jachty vyplouvat z přístavu. Samotný start budete moci sledovat zde. Zítra od 1330.

99

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu