showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Poslední den před startem…
Daniel Vodička

Poslední den před startem…

Zítra startuje doublehanded závod přes Atlantik. Loď Milana Koláčka je připravená, od včerejších 1800 už musí být jachty v závodní konfiguraci. Jídlo, voda, plachty, veškerá bezpečnostní výbava, metanol pro palivový článek. Vše na palubě. I když předpověď je stále divoká…

Dnes ráno jsem odjížděl z Le Havru, z místa startu Transat Cafe L ˇOr. Před šestou ranní chodila jedna přeháňka za druhou. Silný vítr a déšť, který vás během minuty promočí na kůži. Silný vítr, i když nejslabší v posledních dnech, hnal vodu v ovzduší vodorovným směrem. Při ranním přechodu fronty sílil na 40 uzlů. Během dne zeslábne na 25. Zítra v době startu zesílí v poryvech ke 30, kolem půlnoci nad 40. Do toho déšť.

Těžká noc z neděle na pondělí

Noc na pondělí bude temná, vlhká a těžká. Navíc bude startovní pole proplouvat kolem Cap de la Hague. Je to místo, kde teče extrémní přílivový proud o rychlosti i více než 10 uzlů. Podle výpočtů poplují Milan Koláček s Pierrem Brasseurem kolem mysu v protiproudu. Proto se budou muset držet co nejvíce u pobřeží, na mělké vodě, kde je proud nejslabší. Mělká voda ale má i svá rizika…

Další tlakové níže

Další tlaková níže s frontálním systémem bude na naše závodníky čekat západně od Bretaně. Znovu silný vítr a déšť, náročné podmínky. Fronta je klíčové místo pro další průběh závodu. Kdo ji správně projede, získá. Taková by měla být situace až k Azorům. Více než týden trvající extrém.

V bubnu na býčím hřbetu

Těžko slovy popsat, co na závodníky čeká. Závodní jachta Class40 je jak veliký buben, na kterém hrají při stoupačce vší silou vlny. Vy jste zavřeni v bubnu. Do toho je bicí nástroj naložený na hřbetu zdivočelého býka. Při jakémkoli pohybu se musíte držet, musíte dávat pozor, aby nedošlo k pádu a zranění. I zkušení běžní jachtaři jsou zaskočeni brutalitou závodní lodě plující na stoupačku. Každý pohyb je na hraně lidských možností, pokud vítr sílí nad 25 uzlů. Tentokrát zafouká přes 40.

Zkuste si to představit

Image
Milan Koláček představuje účastnící se jachty
Představte si, že místo sezení doma, nebo v kanceláři, na sebe navléknete žluťáky a vyrazíte na moře. Je zima, chodí časté přeháňky, váš svět je skloněný po větru, od přídě vás kropí hasičskou hadicí. Vlny až 3,5 metru. A přichází tmavá noc. Střídačka za kormidlem, kde se budete měnit po hodině. Hodina spánku, hodina nahoře. Kolem soupeři, nákladní lodě. Musíte jet na plný plyn! Přitom najít tenkou hranici mezi plným plynem a výdrží materiálu. Jinak nemůžete uspět. Takových, jako jste vy, je jen ve vaší kategorii dalších 41oupeřících týmů. Všichni chtějí uspět.

Přitom nejde o jachtu, na kterou jste zvyklí. Žádný sprayhood, žádné bimini chránící před deštěm. Žádná kuchyně, salon, suché kajuty, topení. Jen sofistikovaný závodní nástroj, kde je vše podřízeno rychlosti. Člověk? Ten se musí přizpůsobit.

Navíc tady nejde o dvě rozjížďky za den, nebo o etapu trvající dva dny. Před startovním polem jsou možná i tři týdny na oceánu.

Toto je sport, který připomíná masochismus. Musíte mu obětovat vše. Nedělá se pro peníze. Musíte mít touhu to udělat, musíte chtít být lepší než ostatní než ostatní nejlepší offshore jachtaři.¨Milan Koláček do světové špičky patří. S Pierrem Brasseurem mají před sebou vrchol sezóny. A bylo by skvělé, kdyby mohl pokračovat i příští rok. Kdybychom i nadále mli chlapa ve světové špičce.

Zítra to začíná. Zde od 0945 budou závodní jachty vyplouvat z přístavu. Samotný start budete moci sledovat zde. Zítra od 1330.

3076

Testy

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu