showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

O kolik je možné zlepšit rekord kolem světa?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

O kolik je možné zlepšit rekord kolem světa?

Držitel sólového rekordu kolem světa Francois Gabart má na vodě nový trimaran. Je postavený proto, aby vylepšil stávající rekordy. O kolik je možné zlepšit rekord v plavbě kolem světa?

Příběh nového trimaranu, na kterém se začalo pracovat hned poté, co Gabart vytvořil svůj sólový rekord, byl sám o sobě dramatický. Během stavby trimaranu se hlavní sponzor Macif rozhodl, že už nebude v podpoře pokračovat a rozestavený stroj zůstal stát s nejistou budoucností. Gabartovi se nakonec podařilo získat nového sponzora, kterým je výrobce kosmetiky SVR Lazartigue.

Nový trimaran patří do kategorie 100 stop dlouhých vícetrupých jachet třídy Ultim. Designérem je studio VPLP, ke spolupráci byla přizvána ihvězda posledních let Guillaume Verdier. Výroba si vyžádala 150 000 hodin práce. Cena těchto jachet se neuvádí, ale pohybuje se kolem 20 mil. EUR.

Image
Při pohledu na nový trimaran ihned padne do oka absence kokpitu. Z důvodu snížení odporu vzduchu jsou všechny ovládací prvky schovány v podpalubí a jediné, co vykukuje nad palubu jsou dvě kapky připomínající kabiny tryskových letadel. To je místo, odkud kormidelník může vidět na palubu. Se stoupající rychlostí jachet létajících na foilech se dnes řeší aerodynamika jachet, která dříve byla všem naprosto lhostejná.

Gabart věří, že s novou lodí (a pořádnou porcí štěstí) je možné vylepšit stávající rekord kolem světa o 5 – 10 dnů. To by znamenalo, že by měl takový rekord hodnotu 30 – 35 dnů. Taková ale bude teorie, výpočty udělané na základě polárního diagramu jachty a běžné meteorologické situace. V reálu může být situace úplně jiná. Poslední rekordní pokusy na stejné trati s plnou posádkou skončily nezdarem, trimarany Sodebo Ultim i Maxim Edmond de Rothschild se musely kvůli poškozením po srážkách ve vysokých rychlostech s UFO vrátit domů.

Ve hře o oceánské rekordy je nyní nejvíce jachet v historii. Vedle SVR Lazartigue Francoise Gabarta je to Sodebo Ultim Thomase Covilla, Maxi Edmond de Rothschild vedený dvojicí Franck Cammas a Charles Caudrelier, dále je tu Actual (bývalý rekordní Macif Francoise Gabarta) Yves Le Bleveca, nový trimaran Banque Populaire Armela Le Cléac´h a samozřejmě držitel absolutního rekordu v plavbě kolem světa (s posádkou) IDEC Sport veterána Francise Joyona. Trochu stranou je největší ze závodních trimaranu Spindrift dlouhý 40 metrů, který však nesplňuje pravidla třídy Ultim a je nyní trochu na vedlejší koleji. Chtěl bych také připomenout, že většina těchto trimaranů (až na Spindrift) se chystá na první sólový závod na trimaranech kolem světa v roce 2023.

Foto: B-Philippe - CDK Technologies

2124

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu