showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Nový rekordní Ultim trimaran
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Nový rekordní Ultim trimaran

Gitana Team, který má za sebou fortelné zajištění v podobě rodiny Rothschildů, již pracuje na novém revolučním trimaranu Gitana 18. Bude 32 metrů dlouhý a 23 metry široký. A bude superrychlý…

Tým má v současnosti na vodě nejúspěšnější Ultim trimaran posledních let Gitana 17. není nejnovější, na vodu byl spuštěn již roku 2017, ale od té doby prochází neustálým vývojem. Cena tohoto trimaranu se pohybuje kolem 12 milionů euro. Není to žádná láce, ale jedná se o jachtu, která dosáhla maximální rychlosti 50,7 uzlu.

Nyní se tedy rozjely práce na novince, která bude na vodu spuštěna v roce 2025. Na nové lodi bude kromě osvědčených designérů z Gitana Team pracovat také dvojice Guillaume Verdier a Benjamin Muyl. Oba pracují na vývoji lodě pro Americký pohár francouzského týmu Orient Express Challenge.

Samotná koncepce trupu, plováků a příčníků se zřejmě nebude příliš měnit, jsou tu ale dvě oblasti, ve kterých se předpokládá masivní zlepšení. V první řadě je to vylepšení plachet a všeho nad palubou. Zde se tým zaměří na vyladění aerodynamického odporu. Hrát roli bude i nové pravidlo, které se zaměřuje na viditelnost z kokpitu.

Foto Gitana S.A.

Foto Gitana S.A.

Brzy se začne stavět.
Druhou oblastí je hydrodynamika. Foily, kormidla, daggerboardy, to vše bude vyladěno tak, aby nový trimaran vzlétal dříve a maximálně využil veškerá data, která se podařilo sesbírat na Gitana 17.

Jde o to vytvořit víceúčelovou loď, která bude rychlá jak v letu, tak i ve výtlačném režimu plavby, s plnou posádkou, i sólovým jachtařem za kormidlem. Bude vhodná na závody i překonávání rekordů. Nový trimaran by měl být schopen letět na foilech plnou rychlostí na mnohem neklidnějším moři, než je dnes běžné.

Nový trimaran by měl být vyroben v loděnici CDK v Bretani. Se stavbou by se mělo začít na začátku roku 2024.

Designér Guillaume Verdier věří, že je stále co zlepšovat: „Stále se pohybujeme někde ve třetině možností letu na foilech na oceánu. Připravujeme jak celou řadu malých kroků ke zlepšení, tak i celou řadu technologických průlomů.“

Připomínáme, že nejméně dva velké oceánské rekordy jsou už značně vousaté. Francis Joyon na IDEC Sport drží rekord kolem světa (Jules Verne Trophy) od roku 2017 (40 dnů, 23 hodiny a 30 minut). 

Rekord přes severní Atlantik drží Banque Populaire V časem 3 dny 15 hodin a 25 minut dokonce od roku 2009. Trimaran vedl Pascal Bidégorry. Při té příležitosti vznikl ještě jeden dosud nepřekonaný rekord. Za 24 hodin dokázal trimaran uplout 908 mil. 

Jak IDEC Sport, tak Banque Populaire V byly klasické trimarany bez foilůModerní trimarany s foily jsou rychlejší. Rekordy však jsou stále v držení "starých lodí". 

948

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu