showTop
× Search
Neničte kotevní vrátek!
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Neničte kotevní vrátek!

Máte na lodi krásnou moderní kotvu. Skvělé zkušenosti, parádně drží. V noci hodně foukalo a ráno vytahujete kotvu zarytou hluboko do dna.

Zkrátíte řetěz a kotevní vrátek začíná být dýchavičný. Vidíte, jak sebou škube ve šroubech, které ho drží. Nakonec ale dokáže svoji sílu a vyrve kotvu ze dna. Dál už jde vše snadno. Kotva je nahoře, je ale jasné, že nic dobrého jsme kotevnímu vrátku neudělali.

Přitom je řešení jednoduché. Po zkrácení řetězu, kdy vrátku pomůžeme motorem, se dostaneme nad kotvu. Nyní je třeba přestat mučit vrátek a popojet vpřed motorem. Kormidelník zařadí přední chod, přejedeme přes kotvu a tu tímto vytrhneme ze dna. Vrátek netrpí, použijeme sílu lodního motoru. 

Při tomto manévru plujeme vpřed pomalu a s citem. Pokud by byla kotva zaseklá pod kamenem, nebo v nějaké spáře, mohli bychom necitlivou jízdou vpřed poškodit kotevní kování. Síly, ke kterým v takových chvílích dochází, jsou mimořádné. 


Jedna rada na závěr


Jistě se vám už stalo, že se při vytahování kotvy řetěz pod kotevním vrátkem zasekl, nebo dokonce vyskočil a vysypal se zpět do moře. Některé lodě jsou na to háklivější. Aby bylo možné utíkající řetěz zastavit, noste při vytahování kotvy boty. Jste-li obutí, můžete utíkající řetěz na přídi zašlápnout a zastavit. Nemusíte čekat, až bude na dně celý.

Dnes večer se můžete dozvědět vše o kotvení na online přednášce Jak bezpečně kotvit

Předchozí článek Očkovací centrum na parníku ve Švýcarsku a naše marnost
Další článek Čím se liší lodě AC75
Vytisknout
12447

Poslední videa


Závodní jachting

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu