Neničte kotevní vrátek!
Máte na lodi krásnou moderní kotvu. Skvělé zkušenosti, parádně drží. V noci hodně foukalo a ráno vytahujete kotvu zarytou hluboko do dna.
Zkrátíte řetěz a kotevní vrátek začíná být dýchavičný. Vidíte, jak sebou škube ve šroubech, které ho drží. Nakonec ale dokáže svoji sílu a vyrve kotvu ze dna. Dál už jde vše snadno. Kotva je nahoře, je ale jasné, že nic dobrého jsme kotevnímu vrátku neudělali.
Přitom je řešení jednoduché. Po zkrácení řetězu, kdy vrátku pomůžeme motorem, se dostaneme nad kotvu. Nyní je třeba přestat mučit vrátek a popojet vpřed motorem. Kormidelník zařadí přední chod, přejedeme přes kotvu a tu tímto vytrhneme ze dna. Vrátek netrpí, použijeme sílu lodního motoru.
Při tomto manévru plujeme vpřed pomalu a s citem. Pokud by byla kotva zaseklá pod kamenem, nebo v nějaké spáře, mohli bychom necitlivou jízdou vpřed poškodit kotevní kování. Síly, ke kterým v takových chvílích dochází, jsou mimořádné.
Jedna rada na závěr
Jistě se vám už stalo, že se při vytahování kotvy řetěz pod kotevním vrátkem zasekl, nebo dokonce vyskočil a vysypal se zpět do moře. Některé lodě jsou na to háklivější. Aby bylo možné utíkající řetěz zastavit, noste při vytahování kotvy boty. Jste-li obutí, můžete utíkající řetěz na přídi zašlápnout a zastavit. Nemusíte čekat, až bude na dně celý.
Dnes večer se můžete dozvědět vše o kotvení na online přednášce Jak bezpečně kotvit.
12082
Související články
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.